5 trends en uitdagingen voor de B2B-marketeer in 2018

5 trends en uitdagingen voor  de B2B-marketeer in 2018
  • Online
  • 1 dec 2017 @ 12:15
  • 35816 x gelezen
  • Link
  • Laura van Stralen
  • OnderzoekTrends

Nog een maand en dan zit 2017 er alweer op. En wat is het jaar voorbij gevlogen! Het was een jaar waarin de marketingactiviteiten van veel B2B organisaties zich ontwikkelden naar een steeds professionelere en gerichtere klantbenadering. Het was vooral ook een jaar waarin B2B marketing zeer belangrijk is gebleken. Zo is er het afgelopen jaar nog veel meer content ontwikkeld dan in 2016 en is marketing automation steeds meer ingeburgerd als basistool voor online marketing strategieën.

Waar ligt de focus voor de B2B marketeer in 2018? Welke trends zetten zich door en wat zijn de belangrijkste uitdagingen? Waar zullen de budgetten aan besteed worden en hoe wordt de B2B marketeer efficiënter, beter en relevanter? Hieronder vind je 5 belangrijke trends en uitdagingen voor B2B marketing in 2018.

1. Privacy wet 2018: ‘GDPR-proof zijn’
Hebben jouw klanten toestemming gegeven voor het gebruik van de data die je van hen hebt verzameld en bewaard? Vanaf mei 2018 gaat de General Data Protection Regulation (GDPR) wetgeving in. Elk bedrijf moet actie ondernemen om de marketing communicatie GDPR-proof te krijgen! Uit onderzoek van Online Succes blijkt dat 25 procent de B2B marketeers hiervoor al klaar is. 50 procent pakt dit in 2018 op. 

2. Kwalitatief goede data verzamelen en inzetten

Een trend die al een aantal jaar genoemd wordt, maar die zeker ook  weer van belang zal zijn in 2018. Al jaren hebben we het over de trend Big Data, maar hoeveel bedrijven zetten de beschikbare data ook echt effectief en efficiënt in? Iedere bezoeker op je website laat bijvoorbeeld veel informatie achter, allemaal data. Echter is de vraag: wie zijn die bedrijven die de website bezoeken? En welke bezoekers van de website zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in bepaalde producten? Om deze vragen te beantwoorden zal je verschillende databronnen moeten inzetten en combineren.

3. Data warehouse en koppeling van marketing systemen
Een groot aantal bedrijven maakt inmiddels gebruik van een vorm van marketing automation. De logische vervolgstap is de koppeling van achterliggende (CRM) systemen. Zonder CRM koppeling wordt er nooit een compleet klantbeeld zichtbaar en is bovendien de ROI op de (online) marketing slecht meetbaar. Pas wanneer je verschillende systemen koppelt,  geeft dit een totaalbeeld van zowel de online als offline touchpoints. Steeds meer bedrijven gaan in 2018 gebruik maken van data warehouses, was dit in het verleden altijd iets van multinationals, tegenwoordig is dit voor kleinere organisaties ook bereikbaar.

4. Datavisualisatie & dashboarding
De hoeveelheid aan tools in het marketing speelveld neemt dagelijks toe. Marketeers gebruiken vaak meer dan 10 verschillende tools. Dat zijn 10 verschillende bronnen waar relevante data opgeslagen wordt. Het is vaak een tijdrovende klus om op alle tools in te loggen, te monitoren en bij te sturen. Gevolg is dat dit daardoor vaak ook niet gebeurd. Om dit probleem op te lossen zien we een opkomende markt van dashboards die de resultaten van al deze tools met elkaar combineren, waardoor een compleet klantbeeld ontstaat. Qlik is een  voorbeeld van een systeem dat dit soort dashboards ontwikkeld.

5. 1 op 1 communicatie met uw online doelgroep
Content blijft nog steeds hot in 2018. Echter hebben we het nu wel over gepersonaliseerde content. Veel marketeers maken al gebruik van gepersonaliseerde content, maar dit is vaak gebaseerd op grote segmenten. Om de juiste content op account niveau of per buyer persona via alle kanalen (online en offline) aan te kunnen bieden, is veelvuldiger gebruik van machine learning, integratie van content management en automatisering van  het creëren van content nodig.

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken