Merken nemen programmatic advertising in huis

Merken nemen programmatic advertising in huis
  • Online
  • 16 jan 2018 @ 17:40
  • 7546 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • Marketingautomation

Uit onderzoek van Adobe blijkt onder andere dat alle ondervraagde merken van plan zijn om een deel van (38 procent) , of zelfs alle (62 procent), programmatic advertentie-inkopen zelf te doen in 2022. Tegelijkertijd geeft 78 procent van de marketingprofessionals bij mediabureaus aan dat sommige elementen van programmatic advertentie-inkoop in-house zullen worden opgepakt.

Het onderzoek - dat is uitgevoerd onder 60 klanten (merken en mediabureaus) van Adobe in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Benelux en Scandinavië - laat zien dat merken en bureaus nauwer moeten samenwerken om tot een duidelijke taakverdeling te komen bij programmatic advertentie-inkoop. Voor alle respondenten geldt dat zij de grootste kansen zien in de groei van programmatic TV (38 procent van de ‘merk-respondenten’/ 56 procent van de ‘mediabureau-respondenten’) en volledige cross-screen metingen en optimalisatie (38 procent van de ‘merk-respondenten’/ 22 procent van de ‘mediabureau-respondenten’). Van de ‘merk-respondenten’ geeft 33 procent aan dat toegang tot data voor personalisatie een focus wordt. Bij de respondenten van mediabureaus geeft 33 procent aan dat het effectief meten van resultaten een belangrijke doelstelling is voor 2018.

Investeringen in programmatic stijgen naar verwachting in 2018
Uit het onderzoek blijkt ook dat 2018 mogelijk het keerpunt wordt als het gaat om investeringen in programmatic. 60 procent van de merk marketeers en 89 procent van de mediabureau marketeers geeft aan dat hun organisatie dit jaar waarschijnlijk meer gaat besteden aan programmatic. 52 procent van de respondenten bij merken en 56 procent van de respondenten bij mediabureaus geloven dat programmatic adverteren binnen hun advertentiestrategie belangrijker wordt dan TV-commercials de komende 3 tot 5 jaar. En belangrijker nog, 14 procent van de merk marketeers die ondervraagd zijn voor dit onderzoek geeft aan dat dit nu al het geval is. Deze uitkomst geeft aan dat online doelgroepen invloedrijker worden dan TV-kijkers.

'Zowel merken als mediabureaus erkennen dat standaard advertentiecampagnes in de huidige wereld achterhaald zijn. Om succesvol te zijn in een competitieve markt is het leveren van de juiste boodschap, aan de juiste doelgroep, op het juiste moment essentieel. Klanten verwachten een afgestemde ervaring en daarom moeten bedrijven de klantbeleving leidend laten zijn. Hierbij is het belangrijk om op juiste moment aantrekkelijke en zinvolle campagnes te leveren die klanten positief stemmen bij iedere interactie, op ieder scherm', zo stelt Philip Duffield, managing director Adobe Advertising Cloud, EMEA.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken