Mayweather vs McGregor, KO voor pay-per-view in Nederland?

5sep 201711:26
  • Media
  • 8858 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • TelevisieVerdienmodellen

weblog Eindelijk was het zover. Zaterdagnacht. The Fight of the Century. Ik had een dagpas aangeschaft en kon dus via FOXSports/Ziggo de wedstrijd in zijn geheel volgen. Top. Om 04:00 begon de uitzending. Lekker de wekker zetten om midden in de nacht een bokswedstrijd te kijken! Samen met mijn zoon. Dat was nog eens lang geleden zeg.

Ik moet zelf een jaar of 9 geweest zijn toen mijn vader mij wakker maakte om Muhammad Ali te zien vechten tegen George Foreman. Het was de legendarische partij in Kinshasa, Zaïre, de “rumble in the jungle” was op 29 oktober 1974 en wij stonden midden in nacht op om samen te kijken. Net als miljoenen Nederlanders en andere boks liefhebbers over de gehele wereld. Toen was het nog gewoon op de publieke omroep bij NOS Studio Sport en was er van pay-tv nog geen sprake.

Met het einde van de bokscarrière van Ali in 1979 tegen Leon Spinks eindigde ook mijn nachtwedstrijden. Nooit meer ben ik midden in de nacht opgestaan voor een boks gevecht. Tot zaterdagavond.

En hoewel er zo’n 38 jaar tussen zit, was het gevoel weer helemaal terug. Zo’n wekker die veel te vroeg gaat, de spanning voor de wedstrijd, de hype naar het gevecht, het gevecht zelf en de nabeschouwing. Heerlijk. Mijn zoon was er van overtuigd dat McGregor zou winnen, terwijl ik - net als de bookmakers - mijn geld had gezet op Mayweather. Samen in de nacht kijken. Om dat gevoel uit de jaren 70 weer eens aan te wakkeren.

Geweldig. Maar was de rest van Nederland net zo gek als ik?

Dat moest haast wel. Want FOXSports bood de wedstrijd aan voor een zeer schappelijke prijs. 7,95 euro.  Een koopje want in Amerika moest men 100 dollar neertellen. Dat hebben - bleek later - 5 miljoen Amerikanen gedaan, met 500 miljoen omzet als gevolg! Men zal bij FOX in Nederland voor dit lage instapbedrag hebben gekozen, omdat we in Nederland geen echte 'pay-per-view'-cultuur hebben zoals in de VS en Nederlanders niet snel geneigd zijn om grote bedragen uit te geven voor het bekijken van één enkele wedstrijd. Een extreem koopje dus. Voor een uniek gevecht. Waar de gehele mondiale sportwereld naar uitkeek. Dat moet wel een heleboel sportliefhebbers (en vaders) hebben aangetrokken…

Nou dat valt dus bitter tegen. Uiteindelijk hebben in Nederland ca. 38.000 mensen live naar de wedstrijd gekeken. Wat een onbegrijpelijk cijfer. Aan de wedstrijd lag het niet, die was geweldig. Maar er moeten toch net als ik vele vaders en sportliefhebbers te vinden zijn die dat gevoel uit de jaren 70 weer eens wilden herleven? Maar nee, we kijken liever “gratis” naar een Hollandse sport als hockey (EK finale trok zondag trok 1,5 miljoen kijkers op het open net). KO voor pay-per-view in Nederland.

Wat is dat toch? Vonden we het te vroeg? Vonden we het te duur? Vonden we het te ver van ons bed? Doet er geen Nederlander mee? Lopen we niet meer warm voor boksen? Of heeft FOXSports verzuimd om hier middels een grote campagne echt aandacht voor te vragen?

Hoe dan ook, zo gaat pay-per-view in Nederland nooit vliegen. Maar ik zie nog kansen. Er komt een dag dat we ook Nederland het licht gaat zien. Zo anders dan de rest van de wereld, waar pay-per-view wel werkt, zijn we ook weer niet. We zijn inmiddels bereid om te betalen voor Netflix, Videoland, HBO, Spotify en andere streaming services die voorheen via het open net tot ons kwamen. Dat is nu gemeengoed. Voor losse events moeten we gewoon nog even wennen. Maar het komt er aan. Als FOXSports wat meer zijn best doet om het te promoten. En adverteerders het licht zien om zichzelf hiermee te profileren. Genoeg potentie lijkt me. En niet alleen voor nostalgische boks liefhebbende vaders. Want als straks de EK Hockeyfinale ook achter de decoder te zien is gaat het natuurlijk pas echt los…

Ruud Verheijen is Business Development Director bij MEC.

www.mecglobal.nl

Gastblogger

Gastblogger »

Werkt voor: MarketingTribune

Functie: Gastauteur


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Nederlands Media Netwerk