Mercurs 2017: Libelle, Quest, Helden Magazine, Happinez of Donald Duck, wie wint?

Mercurs 2017: Libelle, Quest, Helden Magazine, Happinez of Donald Duck, wie wint?
  • Media
  • 14 dec 2017 @ 11:01
  • 13965 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • MakersAwardsJournalistiekTijdschriften

Wie winnen er vanavond bij de Mercurs? De hoofdprijs heet niet langer Tijdschrift van het Jaar, maar Magazinemerk van het Jaar. MarketingTribune interviewt elk jaar de hoofdredacteuren van deze shortlist. Ditmaal gaat de strijd tussen Libelle, Quest, Helden, Happinez en Donald Duck. Lees hier de meest markante quotes.

Hilmar Mulder, hoofdredacteur Libelle (vijf nominaties):

'Ik durf te stellen dat Libelle meer dan ooit spraakmakend, trendsettend en invloedrijk is. En dat op meerdere terreinen tegelijk. Daarnaast is en blijft Libelle met afstand hét grootste en meest complete voorbeeld van een allround Nederlands mediamerk. Dat beweer ik zonder enige twijfel. In bereik, conversie, omzet en oplages zijn we ongeëvenaard. Het spreekt voor zich dat we bovendien altijd met hart en ziel bezig zijn om het mooiste en het beste te maken.'

Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest:

Content creëren kan iedereen. De vraag is hoe je daarmee onderscheidend bent. Vreselijk woord trouwens, content. Onderscheidend ben je om te beginnen door een ontzettend goed tijdschrift te maken. In het begin van mijn carrière werkte ik voor Nieuwe Revu. Een titel met veel uitgesproken mensen op de redactie, zoals Frénk van der Linden, Harry Lensink, Jossine Modderman en Robert Vuijsje. Die hadden visie, een uitgesproken mening. De laatste decennia zie je een heel andere tendens in de tijdschriftwereld: mensen met een totaal eigen stem worden juist ontslagen. Voor Revu is die aanpak in mijn ogen een belangrijke reden van de implosie geweest. Je merk moet een sterke, unieke stem houden. De middelmaat gaat niet winnen.'

Jasper Boks, hoofdredacteur Helden Magazine:

'Het is bijna 2018 en inmiddels heeft iedereen wel door dat er veel meer nodig is dan alleen een magazine om in deze tijd te kunnen overleven of een verschil te maken. Als ik het op Helden betrek: het magazine is nog altijd ons visitekaartje. Maar wat we in het magazine doen, verhalen vertellen van onze sporthelden, doen we op veel meer manieren. We maken video’s voor onlinekanalen van TMG en NU.nl, maken documentaires voor KPN, RTL7 en Fox, maken sportverhalen en speciale Heldens voor commerciële partijen als Toyota. Onze expertise op sportgebied gebruiken we bij het maken van video’s en geschreven verhalen voor sportbonden (bijvoorbeeld de roeibond) en we zijn nu voor de tweede keer verantwoordelijk voor de contentstrategie en -productie van TeamNL tijdens de Olympische Spelen. Maar ABN Amro vraagt ons ook om mee te denken over sportgerelateerde projecten. Kortom, we zijn een sportcontentbureau voor de consument én het bedrijfsleven. Daarmee is Helden zowel een B2B- als een B2C-merk.'

Eveline Helmink en Marije de Jong, hoofdredactie Happinez:

'Happinez is al jaren één van de meest succesvolle en stabiele magazinemerken van Nederland, en het afgelopen jaar – waarin we ook ons honderdste nummer uitbrachten – laten we zien dat ook in een moeilijke markt groei en winst mogelijk zijn. We hebben extra geïnvesteerd in onze ontwikkeling als omnichannel-merk, niet alleen in Nederland maar ook internationaal. Enkele resultaten daarvan zijn een verviervoudiging van het online bereik en een recordaantal bezoekers op het Happinez Festival.'

Joan Lommen, hoofdredacteur Donald Duck:

'De creativiteit van de redactie en onze medewerkers is onze grootste troef én onze grootste drijfveer. Belangrijk daarbij is: heel goed kijken naar het mediagedrag van jonge kinderen. We zijn gewend dat trends ontstaan bij twintigers of dertigers, en dat die langzaam worden overgenomen door jongere groepen – totdat een trend uiteindelijk als te kinderachtig wordt ervaren. Die tijd is voorbij. Wij denken dat jonge kinderen nu die trendsetters zijn: kijk hoe zij met media omgaan, dan zie je hoe de toekomst er uit kan komen te zien. Kleuters als early adopters!'

Lees alle interviews op MarketingTribune.nl (klik hierboven op de namen) en kijk daar na de uitreiking ook voor alle winnaars. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken