Talpa legt zich neer bij overname TMG door Mediahuis

  • Media
  • 10 aug 2017 13:33
  • 16808 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • ZakelijkDagbladuitgeversNieuwsmediaUitgevers

Medio juni was al duidelijk dat Talpa de overnamestrijd om TMG niet meer kon winnen, maar zakenman De Mol is niet iemand die van wijken weet. Zijn tegenbod bleef dus nog even boven de markt hangen, ondanks dat het concurrerende consortium van Mediahuis en de familie Van Puijenbroek inmiddels meer dan de helft van alle TMG-aandelen in bezit had. 

De deadline voor het Talpa-bod verliep formeel pas op 9 augustus. Woensdag kwam het verlossende woord: Talpa Holding kondigde aan 'dat het openbaar bod op alle uitgegeven gewone aandelen in Telegraaf Media Groep tegen een biedprijs van 6,50 euro in cash per TMG-aandeel niet gestand wordt gedaan omdat de opschortende voorwaarde van de aanmeldingsdrempel van meer dan 50 procent niet is vervuld.'

'Einde aan overnamepoging Talpa'

Talpa kon maximaal 30,47% van alle TMG-aandelen vergaren, want de rest is in handen van de grote concurrenten Mediahuis en VP Exploitatie (Van Puijenbroek). 'Daarmee is de voorwaarde voor gestanddoening van het bod, met betrekking tot de aanmeldingsdrempel van meer dan 50% van alle TMG-aandelen, niet vervuld. Talpa zal het bod dan ook niet gestand doen', aldus het mediabedrijf in een persverklaring. 

De Mol zou De Mol niet zijn als hij geen kleine slag om de arm hield. 'Hiermee komt vooralsnog een einde aan Talpa's poging om TMG als geheel over te nemen', schrijft hij. 'Talpa zal met haar 29,16% belang in het genoteerde TMG als actieve minderheidsaandeelhouder betrokken blijven en mede vanuit haar crossmedia-strategie een open en constructieve communicatie nastreven met TMG en Mediahuis.'

UPDATE 13:30 uur: Telegraaf Media Groep laat in een reactie weten kennis te hebben genomen van Talpa's besluit. 'TMG is blij met deze rust en duidelijkheid zodat het mediabedrijf de volledige focus nu op de toekomst kan richten en met Mediahuis verder kan bouwen aan een mediabedrijf met een stevige marktpositie, kwaliteitsredacties en sterke merken.'


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken