Paul Römer (NTR): 'Schaf STER-reclame af'

14aug 201709:55
  • Media
  • 9905 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
  • PolitiekBereikTelevisieReclame

nieuws NTR-directeur Paul Römer pleit voor afschaffing van de STER-reclame op de zenders van de Nederlandse Publieke Omroep. 'De NPO zou niet commercieel moeten denken', zegt de baas van onder meer Nieuwsuur en College Tour.

'Je doet er je de kijkers een plezier mee en we krijgen er 12% aan zendtijd bij', aldus Römer dit weekend in een Telegraaf-interview. Afschaffing neemt ook de commerciële druk weg. 'Als je die eraf haalt, zou NPO1 kunnen experimenteren. Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma's, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.'

Uit een recent onderzoek van mediabedrijf Ericsson blijkt volgens de NTR-topman dat 56% van de Nederlanders bereid is om meer te betalen voor een publieke omroep zonder reclame. Dat zal ook wel moeten, want zonder STER-reclame loopt de NPO jaarlijks zo'n 180 à 200 miljoen euro mis.

'Laat Ziggo en YouTube betalen'

Een andere inkomstenbron kan zijn dat marktpartijen zoals Ziggo en YouTube moeten betalen voor NPO-content. Die bedrijven verdienen nu geld aan de programma's van de publieke omroep. In Frankrijk wordt voor de doorgifte al betaald. 

Een ander deel zou opgevangen kunnen worden door belastinggeld. Römer: 'Toen het kijk- en luistergeld werd afgeschaft, heeft de overheid indexering van ons budget beloofd, maar dat is niet nagekomen. We hebben nu recht op 1,2 miljard, maar krijgen 700 miljoen euro.'

Ook vindt de NTR-directeur dat er meer geïnvesteerd moet worden in de digitale koers van de publieke omroep. Ook pleit hij voor 'rigoureuze' bezuinigingen. 'Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar ik zou toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5.'

Reactie NPO: 'Budget biedt geen ruimte'

De raad van bestuur van de NPO weten in een reactie weten reclamevrije publieke omzenders een 'sympathiek idee' te vinden, maar dat het budget dit niet toestaat. 'Na twee bezuinigingsrondes is ons budget nu al te krap om aan alle behoeftes en wensen van het Nederlandse publiek te voldoen, laat staan dat we het ons kunnen permitteren een kwart van ons budget in te leveren.'


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Nederlands Media Netwerk