RFID in de mode helpt marketeers G-Star Raw, Giks Mode en Suitsupply

RFID in de mode helpt marketeers G-Star Raw, Giks Mode en Suitsupply
  • Food-en-retail
  • 18 jan 2018 @ 11:23
  • 1124 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • WinkelenMarketing

Handscanners of overheadscanners? Tijdens een recent lunchseminar deelden G-Star Raw, Giks Mode en Suitsupply hun kennis en ervaring over scanners en andere vraagstukken rondom RFID.

Tijdens het lunchseminar op 11 januari dat georganiseerd werd door GS1 Nederland, Speerpuntcluster Logistiek (VIL), Vereniging Logistiek Management (VLM) en GS1 België en Luxemburg, deelden G-Star Raw, Giks Mode en Suitsupply hun kennis en ervaring over scanners en andere vraagstukken rondom RFID. Want dat RFID grote kansen biedt, is inmiddels duidelijk.

Voorraadbetrouwbaarheid
Een hogere 'voorraadbetrouwbaarheid' is voor de meeste fashionretailers al voldoende reden om te investeren in RFID. 'Als we twee keer onze winkelvoorraden inventariseren, hebben we de aanschaf van handscanners al terugverdiend', vertelt Patriek den Haan, IT-projectmanager bij G-Star Raw. Het kledingmerk is in maart 2015 gestart met een RFID-pilot in drie winkels. Inmiddels zijn 21 winkels voorzien van apparatuur om de RFID-tags op de kleding uit te lezen. Volgens De Haan ligt de voorraadbetrouwbaarheid nu rond de 98 procent. Met de opkomst van omnichannel is dat alleen nog maar relevanter geworden. Jan Merckx, project officer van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL): 'Een hogere voorraadbetrouwbaarheid betekent minder out-of-stocks, een hogere beschikbaarheid en dus meer omzet.'

RFID vaak nog onbekend terrein
Voor veel fashionretailers is RFID echter nog onbekend terrein. 'Daarom hebben we de RFID Expert Group opgericht. Daarin zitten grote retailers uit Nederland en België die vier keer per jaar samenkomen om van elkaar te leren over RFID. Hun kennis en ervaring willen we ook delen met andere fashionretailers', verklaart Ferry den Hoed, dagvoorzitter van het lunchseminar dat VIL, Vereniging Logistiek Management (VLM), GS1 België en Luxemburg en GS1 Nederland op 11 januari organiseerden.

Overheadscanners in plaats van handscanners
Veel retailers worstelen bijvoorbeeld met de vraag welk type hardware beter is voor het inventariseren van winkelvoorraden: handscanners of overheadscanners? Met handscanners is nog steeds een medewerker nodig die met het apparaat langs de schappen gaat. Dat vergt tijd, maar leidt wel tot een hogere voorraadbetrouwbaarheid. De Belgische modeketen Giks geeft daarom de voorkeur aan deze hardware. 'Vroeger hadden we vier uur nodig om de voorraad in een winkel volledig te inventariseren. Nu nog maar één uur en een kwartier', weet Stefaan Allemeersch, zaakvoerder van Giks Mode.

G-Star Raw
G-Star Raw is eveneens gestart met handscanners, maar heeft na het vijf maanden durende pilotproject besloten om toch voor overheadscanners te gaan. Dat zijn scanners die aan het plafond hangen en voortdurend alle RFID-tags in de winkel uitlezen. Den Haan geeft toe dat overheadscanners minder accuraat zijn dan handscanners. 'Met overheadscanners lukt het niet om elke dag alle tags uit te lezen. Maar wil je een voorraadbetrouwbaarheid van 99,9 procent binnen 24 uur of neem je genoegen met 98 procent binnen 7 dagen? Hoeveel ben je bereid te investeren voor die ontbrekende 2 procent?'

Suitsupply
Suitsupply gebruikt in zijn winkels een mix van overheadscanners en handscanners. Met deze combinatie is een voorraadbetrouwbaarheid van 99,5 procent haalbaar, heeft Nick Wienen van Suitsupply ervaren. 'Het voordeel van overheadscanners is dat we ook de bewegingen van kledingstukken kunnen volgen. We kunnen zien hoe vaak een pak uit het rek is gepakt en naar een paskamer is meegenomen. Suitsupply werkt inmiddels in zes winkels met RFID. Daarnaast hebben we dertig winkels al voorzien van de benodigde infrastructuur.'

Verbetering van klantervaring
Jan Merckx van het Speerpuntcluster Logistiek adviseert fashionretailers om zich niet blind te staren op het voorraadprobleem. 'Dan wordt RFID niet de oplossing die het kan zijn. Met RFID is echter nog veel meer mogelijk, zoals het verbeteren van de klantbeleving.' Suitsupply kent die mogelijkheden. 'Als wij in staat zijn te scannen welk pak een klant heeft meegenomen naar de paskamer, kunnen wij hem aanvullende informatie bieden. Bijvoorbeeld over de eigenschappen van de stof of over de andere kledingstukken waarmee het pak kan worden gecombineerd.'

Verder over RFID
GS1 Nederland organiseert dit voorjaar een Kickstarter Workshop, zo meldt het bedrijf. Fashionretailers die aan de slag willen, leren in korte tijd hoe ze een business case moeten maken, wat de valkuilen zijn en met welke standaarden en richtlijnen ze rekening moeten houden. 'Daaraan zijn geen kosten verbonden', vertelt Loek Boortman, chief technology officer van GS1 Nederland. 'Daarnaast hebben we de mogelijkheid om vier RIFD-pilots te ondersteunen. Wij leveren daarvoor zonder extra kosten de projectleiding, de hardware en de software. De enige tegenprestatie is dat wij de opgedane kennis en ervaring mogen delen met de markt.' Meer info klik hier. (PvWK)


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken