[primeur] Rabobank promoot duurzame food- en agrisector met crossmediale campagne en nieuw programma

17okt 201715:01
  • Food-en-retail
  • 11478 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • CampagnesFoodMVO

nieuws Rabobank kondigt vandaag 'Kickstart Food' aan: een driejarig programma dat volgens het merk de overgang naar een duurzame food- en agrisector gaat kickstarten. 'Met onze kennis, netwerken en financiële oplossingen zullen wij ons de komende drie jaar inzetten om onze klanten en partners te helpen hun innovatieve oplossingen op te schalen en door te ontwikkelen langs de gehele voedselwaardeketen: van veld tot vork.' Er hoort een epische lanceringsfilm bij die u hier als eerste kunt zien. Bijbehorende slogan: Only together we can grow a better world.

Samen gaan wij zorgen dat wij ons voedsel zodanig verbouwen, distribueren en consumeren dat wij de hele wereld kunnen voeden op een manier die de aarde én boerenbedrijven respecteert, belooft de Rabobank, die hiermee verwijst naar de boeren oorsprong van de bank. De historie van de Rabo was en is coöperatief: door boeren, voor boeren. En intussen ook andersoortige klanten. Rabobank is in 1972 ontstaan uit een fusie tussen de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank en de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank. 

Food- en agri sector onder druk
Uit het alarmerende statement bij de nieuwe campagne: 'De wereldbevolking groeit. Hard. In 2050 hebben wij twee miljard monden extra te voeden. En omdat wij langer en welvarender leven zal ieder van ons straks meer eten nodig hebben. Veel meer. Deze stijgende behoefte aan voedsel vraagt veel van het milieu. En van boeren. En van de mensen die ons voedsel bereiden en bezorgen. Wij zullen de manier waarop wij ons voedsel verbouwen, verwerken en verorberen radicaal moeten herzien. En wij hebben daar minder dan één generatie de tijd voor. Dit is een enorme uitdaging, maar het is een uitdaging die wij aankunnen. Dagelijks zien wij hoe onze klanten nieuwe manieren vinden om voedzamer eten te produceren dat het milieu minder belast. Nieuwe manieren om verspilling tegen te gaan, en nieuwe manieren om de voedselwaardeketen stabieler te maken.'

Kickstart Food
Met het Kickstart Food-programma wil de bank kennis, netwerken en financiële oplossingen inzetten om klanten en partners nog beter te ondersteunen bij het ecologisch en sociaal verduurzamen van de food- en agrisector. Daarbij wordt ingezet op vier sleutelgebieden: 1. Aarde; 2. (tegengaan van) Verspilling; 3. (steunen van) Stabiliteit; en 4. Voeding: de voedingswaarde van diëten helpen uitbalanceren. In de eerste stap (zie film hieronder) staat de aarde centraal.

Grote stappen vooruit
Op Facebook wordt positief gereageerd op de film, vandaag. Mensen zijn ontroerd en verrast. Sommige reageren dat hiermee het vertrouwen in banken niet een twee drie hersteld is, maar dat de Rabobank goede intenties toont. Grootschalige vormen van intensieve minder duurzame veeteelt die de Rabo nog financiert, komen niet in de film voor maar behoren wellicht ook niet meer tot het ideale toekomstbeeld van het merk. Voor de communicatie van het Kickstart Food program 'Growing a better world together' werkt Rabobank samen met bureau Havas Lemz en Hazazah Film & Photography. De indrukwekkende regie is van Krijn van Noordwijk, die ook bovenstaand Amazone-shot schoot. Voor onderstaand eindresultaat reisde het productieteam voor de Rabo de afgelopen weken de wereld rond. 

Aarde en boeren respecteren
'Als ’s werelds voornaamste food- en agribank zijn wij vastberaden het voortouw te nemen in de overgang naar een duurzame food- en agrisector. Maar wij kunnen het niet alleen. Wij zijn trots op de internationale partners die zich bij ons hebben aangesloten, zoals de Food and Agricultural Organization van de Verenigde Naties, UN Environment, de World Business Council for Sustainable Development en het Wereld Natuur Fonds. Maar ook op de samenwerking met onze klanten, lokale gemeenschappen, overheidsinstanties en burgers.  Met het Kickstart Food programma zullen wij wereldwijd nieuwe partnerships aangaan met stakeholders uit de hele voedselwaardeketen. Alleen door samen te werken lukt het ons om iedereen te voeden op een manier die de aarde respecteert en die boeren in staat stelt hun brood te verdienen. Only together can we grow a better world', besluit Rabobank met de nieuwe pay off. (PvWK)

Lees hier meer over het thema 'Aarde'

[UPDATE] Vanwege de commotie rondom de nieuwe campagne heeft Rabobank de belofte 'We lossen het wereldvoedselprobleem op' uit het filmpje geschrapt. De oude versie is offline gehaald, de nieuwe staat hieronder. Op een verzoek om input reageert noch 
Rabobank noch Directeur Communicatie (sic!) Leendert Bikker al twee weken niet. Deze primeur had zonder kritiek en exclusief naar een reclamedium moeten gaan, zo was de opzet: nalatige PR.


CREDITS
Opdrachtgever: Rabobank
Bureau: Havas Lemz
Productie: Hazazah Film & Photography
Regie: Krijn van Noordwijk




comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken