Univé start test robot in winkels

21sep 201711:46
  • Food-en-retail
  • 12002 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • InnovatieWinkelen

nieuws Robots vormen volgens veel marketeers de voorhoede van digitale ontwikkelingen in de samenleving. 'Univé wil begrijpen wat dit soort veranderingen betekenen voor klanten en hoe klanten reageren op interactie met een robot als hostess. Daarom is Univé een test gestart in een Univé-winkel in Heerhugowaard', meldt Univé vandaag. Het betreft een proef met robot Pepper.

Hostess
Pepper heet klanten bij binnenkomst welkom en probeert een gesprekje met ze te voeren over hun afspraak. Ze wordt vooral ingezet als een hostess, licht Univé toe. 'Tijdens het wachten kunnen klanten een quizje met haar doen. Vervolgens wordt gevraagd hoe ze het contact hebben ervaren.'

‘Spannend en tegelijk kansrijk’
'
De samenleving verandert en robots zijn daar mogelijk een ingrijpend voorbeeld van. Het is spannend want niemand weet wat het echt gaat betekenen en tegelijk biedt het ook kansen, misschien ook voor de dienstverlening van Univé. Dit is een eerste test om dat te gaan ontdekken', reageert ceo Joost Heideman van Coöperatie Univé.

Persoonlijk
Technisch gezien is het een uitdaging als het gaat om spraaktechnologie en het herkennen van namen bijvoorbeeld. Maar de praktijk moet vooral ook uitwijzen of klanten de inzet van een robot in een winkel van Univé als iets positiefs ervaren. Univé staat bekend om haar persoonlijke vorm van dienstverlening.

Medewerkers
'Ook gaan we haar bij diverse bijeenkomsten met medewerkers in contact brengen. Want ook voor ons als organisatie zal de opkomst van robots iets gaan betekenen. Overigens geloven we niet dat robots mensen vervangen. Als ze werkelijk helpen, dan vooral als aanvulling', zegt directeur Robert de Ruiter van Univé Regio+ waar de test plaatsvindt.

Vijf weken
De proef bij de winkel in Heerhugowaard zal in totaal vijf weken duren. Pepper zal in die periode week op en week af dienst doen. In de weken dat ze niet in de winkel staat, wordt ze aangepast al naar gelang de bevindingen en de reacties van klanten.

RoboValley
De komst van Pepper maakt onderdeel uit van de recent deelname van Univé aan RoboValley, waar in samenwerking met de TU Delft Robotics Institute allerlei organisaties onderzoek doen naar robotica. Univé heeft er sinds kort een kantoor en is zo ook in contact gekomen met Interactive Robotics, waarmee de test met Pepper samen wordt uitgevoerd.
(PvWK)

Over Univé
'We leven in een tijd waarin mensen steeds meer zelf moeten regelen. Ook geldzaken. Univé zorgt voor inzicht en overzicht voor ruim 1,5 miljoen verzekerden. En helpt op die manier met het maken van de juiste financiële keuzes. Met ruim 130 winkels is er altijd een adviseur van Univé in de buurt. Elkaar helpen, dat is waar Univé voor staat. Univé is namelijk een coöperatie en dat betekent: risico's delen. Risico's die personen of bedrijven niet alleen kunnen of willen dragen. Meer info klink hier: www.unive.nl
'
(bron: 
Univé)

 


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken