De Hangover Bar is ‘veel waardevoller dan suffe showroom’

15sep 201609:04
  • Food-en-retail
  • 12269 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • ShowroomtrafficKlant

nieuws 's Werelds eerste Hangover Bar komt eraan. Op 23-25 september is 'de dag met een kater net zo leuk als de avond ervoor'. Het initiatief komt zoals wij vrijdag berichtten van Matt Sleeps, een nieuwe Nederlandse internet startup die met het Matt-matras de naar eigen zeggen achterhaalde matrassenindustrie wil wakker schudden. Daarbij is Matt Sleeps het eerste matrassenmerk met een eigen evenemententak waarvan de Hangover Bar het eerste event is. Een origineel concept, klinkt als een gat in de markt bijna, toch roept het de nodige vragen op.

Founder Joep Verbunt, tevens initiator van onder andere 'Disco Boodschappen' en nu de Hangover Bar, beantwoordt ze graag.  ‘Alles doen we anders dan de gevestigde orde.’

Wat zijn je verwachtingen van het weekend van 23-25 september? Wanneer kijk je met een tevreden gevoel erop terug?
We willen mensen een herinnering meegeven die ze over tien jaar nog steeds bijblijft. Daarnaast vinden we het viral aspect belangrijk. Media bereik en dus brand awareness is daardoor een belangrijk element om het evenement te laten slagen. Eigenlijk kunnen we al zeggen dat aan die doelstelling is voldaan, gezien de aandacht die we afgelopen week hebben gekregen.

Hangover menu

Hoe gaan jullie met de Hangover Bar precies te werk? Met welke merken werken jullie bijvoorbeeld samen?
We werken op twee manieren: we hebben concepten in eigen beheer waar we vervolgens partners bij zoeken en we ontwikkelen concepten in opdracht van klanten. In het geval van de Hangover Bar werken we alleen samen met merken die toegevoegde waarde leveren aan het concept. Hierdoor is er een goede fit en wordt het niet te commercieel. Zo werken we samen met online bezorgdienst Foodora, zij hebben een 'hangover menu' samengesteld dat onze bezoekers vanaf hun Matt-matras kunnen bestellen. Met de smoothiebar van Innocent kunnen bezoekers vervolgens hun vitaminepeil aanvullen en in de waterfontein kunnen ze gratis hun Dopper-flesje bijvullen. En we zetten natuurlijk ons eigen merk Matt Sleeps in: naar ons het idee het beste matras voor de beste prijs. Om dit merk in de markt te zetten passen we dezelfde filosofie toe als voor onze andere evenementen: de gehele matrassenindustrie wakker schudden.

Jullie hebben inderdaad flink veel media aandacht weten te genereren. Hoe zijn jullie op dit punt te werk gegaan?
Dat is een combinatie van creativiteit en het juiste netwerk. Onze concepten zijn bijna altijd eenmalig en dermate spraakmakend dat ze journalistieke waarde hebben. In dit geval wisten we dat we iets unieks in handen hebben, we zijn immers 's werelds eerste Hangover Bar. Een uniek concept alleen is echter niet voldoende, het gaat om het totaalplaatje. Voordat we een nieuw concept naar buiten brengen, zorgen we ervoor dat het hele verhaal compleet is. Als mensen het persbericht lezen, moeten ze er al zin in krijgen.

Nooit keiharde sales

Wat nu als er straks het hele weekend studenten in je bar rondhangen op slechts één consumptie? Ik bedoel: moet het weekend zelf ook lucratief zijn in die zin?
Een marketingcampagne is een langetermijninvestering in je merk. Het doel van onze evenementen is daarom nooit keiharde sales - daar zijn de bezoekersaantallen ook te laag voor. Het gaat erom dat je de juiste merkbeleving kunt neerzetten of dat bezoekers jouw merk op een relevante manier gebruiken. Dit geldt dus ook voor de Matt Sleeps-matrassen in de Hangover Bar: we hebben geen showrooms, het matras is alleen online te verkrijgen. Door de Hangover Bar kunnen bezoekers het matras toch uitproberen. En dat is toch veel waardevoller dan als je ergens zomaar een suffe showroom zou openen?

De Hangover Bar klinkt bijna als een schot in de roos. Aan de andere kant: wie een kater heeft wil toch het liefst vooral niet onder de mensen komen?
Klopt, maar als je deze groep mensen samenbrengt dan wordt het uitzitten van een kater juist leuk. Het is ook een mooie manier om samen herinneringen van de afgelopen avond terug te halen. Nu bespreek je dat vaak in een WhatsApp-groep terwijl iedereen alleen in bed ligt. Bovendien hebben we alles samengebracht om onze bezoekers zo snel mogelijk van die kater af te helpen, dus alleen al daarom zou je je bed uit moeten komen!

Tot slot: hoe ervaar je het marketinglandschap op het moment?
Ik blijf me verbazen over de weinig innovatieve en creatieve campagnes van de 'grote namen'. Wanneer gaat men zich nu eens realiseren dat de 'nieuwe generatie consumenten' helemaal niet zit te wachten op saaie commercials en print advertenties? Nu we ons eigen merk Matt Sleeps hebben gelanceerd willen we van de gehele klantervaring een totaalbeleving maken. Van een ‘100 dagen gratis testperiode’ tot de klanten per sms welterusten wensen. Alles doen we anders dan de gevestigde orde. Elke marketeer die nog twijfelt aan deze meer belevingsgestuurde methode is van harte uitgenodigd om een kop koffie te komen drinken. Ik wil ze graag overtuigen!
(LB)


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken