H&M-zusje Arket opent flagship in voormalige Scheltema store, Koningsplein Amsterdam

3okt 201709:13
  • Food-en-retail
  • 5341 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • MarketingWinkelen

nieuws In het voormalige Scheltema op het Koningsplein komt Arket, de nieuwste formule van kledingketen H&M. Arket opende in augustus de deuren in een van de vermaardste winkelstraten van Londen: Regent Street. &Other Stories is ook van de H&M Group en heeft al een winkel om de hoek van het Koningsplein. In de Kalverstraat zijn meerdere H&M-filialen actief plus op het Leidseplein, dus Arket vergroot de Zweedse greep op de Nederlandse fashionmarkt.

300 cafés openen bockbierseizoen met Brand

2okt 201714:37
  • Food-en-retail
  • 8210 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • EvenementMarketing

nieuws De toppen van de bomen kleuren donkerrood en het weer begint nu echt te veranderen. Nederland kan zich opmaken voor de warme, robuuste smaak van de herfstbieren. Op vrijdagavond 29 september vierde Brand 'De eerste slok van de herfst'. In 300 Brand Proeflokalen werd feestelijk een vat Brand Dubbelbock aangeslagen. Ook de andere speciaalbieren, Imperator en Porter, zijn vanaf nu weer volop verkrijgbaar.

[designcase] Herpositionering Verkade

30sep 201709:49
  • Design
  • 16203 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Packaging

nieuws Een Hollandser merk dan Verkade is er bijna niet. Al drie keer werd Verkade FINLI Merk van Het Jaar, maar ook een sterk merk vergt onderhoud. Verkade is nog steeds top of mind bij de consument, maar dat vertaalde zich niet helemaal door in de cijfers. MarketingTribune in gesprek met Anne-Wies Bouritius, senior brand manager bij Verkade en Sanne Evertse, strategy director bij brand identity bureau Millford.

[designpanel] Canei door VBAT

29sep 201715:00
  • Design
  • 17730 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • DesignpanelPackaging

nieuws Wijnmerk Canei is door VBAT in een nieuw jasje gestoken. Canei stond vooral bekend als een zoet ‘startwijntje’ voor jongeren, maar ook als een all time favourite van een oudere doelgroep. De visuele stijl had vrijwel geen enkele link met de Italiaanse frizzante wijnen en leek meer op een Ready To Drink. Een flinke uitdaging voor het designbureau dus. Pieter Jelle Braaksma, brand director VBAT: ‘Ons werd gevraagd het merk eigentijdser te branden met in het achterhoofd de Italiaanse lifestyle en de originele frizzante wijnen. Canei wil niet de prosecco’s imiteren, maar een eigen plek veroveren in de categorie.’ De Mastiff - van het wapen van Canelli waar de wijn vandaan komt - kreeg een prominente plek en het wijntje werd minder zoet. Braaksma: ‘We hebben gebruik gemaakt van “fluid branding” zoals we dat zelf noemen. Dit maakt het mogelijk wat meer te spelen met de verschillende designelementen zodat het merk herkenbaar blijft zonder rigide en herhalend te worden. Het resultaat is zowel aantrekkelijk voor de vrouwelijke doelgroep als voor de meer speelse en uitdaging zoekende consument.’ Is ons panel overtuigd?

Blokker benoemt Bas Verheijen tot directeur Marketing & Formule

29sep 201713:38
  • Food-en-retail
  • 16821 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • PersonaliaStrategie

nieuws Blokker heeft vandaag de ervaren retail-marketeer en strateeg Bas Verheijen benoemd tot directeur Marketing & Formule. Verheijen is een van de mede-oprichters van de online supermarkt Picnic. Daarnaast heeft hij eerder vernieuwing in gang gezet bij C1000, Albert Heijn, Ahold en Procter & Gamble. Hij rapporteert aan de algemeen directeur Blokker, Casper Meijer die tevens CEO is van Blokker Holding.

[beeld safari] Hudson's Bay in 50.000 woorden, herstel: in 50 foto's - wandel mee door de eerste Nederlandse vestiging

29sep 201711:35
  • Food-en-retail
  • 21391 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • InnovatieWinkelen

nieuws Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, wordt wel eens gezegd. De volgende 50 foto's besparen u dan ook een hoop leeswerk en geven bovendien -ook als u er nog niet geweest bent- een goede indruk van de nieuwe Hudson's Bay aan het Rokin, Amsterdam. Dit is bovendien de eerste vestiging van de keten in Nederland. Uw razende reporter loopt van begane grond via de geuren en kleren naar de forse kook- en lifestyle-afdeling in de Nes, die hem het meeste charmeert. Daarvan het meeste beeld. Ook het personeel vindt hij opvallend vriendelijk en divers. Met een kop koffie in Nacarat, Ron Blaauws nieuwste paradijsje bovenop het dak, sluit hij deze safari af.

[onderzoek] 'Nederlandse retail niet klaar voor mobiele revolutie'

29sep 201709:14
  • Food-en-retail
  • 14478 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • OnderzoekMarketing

nieuws Websites van Nederlandse retailers zijn in veel gevallen niet goed ingericht voor mobiel shoppen, blijkt uit onderzoek van adviesbureau OneRetail onder 37 retailers. Het afronden van een aankoop bij deze bedrijven werd aan een grondige inspectie onderworpen. Slechts een handvol bedrijven heeft deze belangrijke stap goed onder de knie. Een forse misser voor de winkeliers, stelt OneRetail: ruim 30% van de kopers haakt alsnog af als de mobiele website niet goed werkt. De grootste online winkels van Nederland, Wehkamp, Bol.com en Coolblue, presteren op dit gebied het beste. Download hier gratis het rapport.

Doppio en Babbels voeren Publieksprijs Koffie Top 100 2017 aan

28sep 201715:20
  • Food-en-retail
  • 9689 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • AwardsFoodMarketing

nieuws Misset Horeca maakt deze week de 2017 Koffie Top 100 Publieksprijs bekend, waarmee het favoriete koffiehuis / de lunchroom van Nederland in beeld komt dat de meeste fans mobiliseert. De uiteindelijke winnaar is Doppio Joure geworden, dat met ruim 10 procent van de 11.500 uitgebrachte stemmen de eerste plek bezet. Babbels Lunch & Koffie in Gennep heeft de tweede plek weten te bemachtigen.

'Keukenliefde' grote winnaar Food Blog Awards 2017

28sep 201711:04
  • Food-en-retail
  • 14633 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • JournalistiekAwardsFood

nieuws De Food Blog Awards 2017 zijn door Sandra Ysbrandy uitgereikt aan de winnende finalisten. Keukenliefde was de grote winnaar van de avond met twee Food Blog Awards. Zij sleepte wederom de award ‘Food Blog van het Jaar 2017’ binnen en ‘Beste Foodvlogger/Youtuber. Ook Fajah Lourens viel met haar kookboek ‘Killerbody 2’ in de prijzen. Hier het complete overzicht.

Grappende Tony bekoort niet iedereen

28sep 201709:17
  • Food-en-retail
  • 8843 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • FoodCommunicatie

nieuws Chocolademerk Tony Chocolonely bedoelt het altijd zo goed en vormt meestal een schoolvoorbeeld van 'purpose'. Totdat het merk een verhuizing besloot te verpakken in 'fake news'. De aangekondigde beursgang blijkt een nieuw pop up event en winkeltje in de Beurs van Berlage. Niet iedereen is geamuseerd. 'Ik haat dit soort nepstunts.'

NS wil toch geen verkoop AH to Go en Julia's

27sep 201715:09
  • Food-en-retail
  • 13735 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • WinkelenZakelijkMarketing

nieuws De NS ziet af van de eerder geagendeerde verkoop van foodfurmules AH to Go en Julia’s. Het bedrijf blijft de twee stationswinkelformules toch zelf uitbaten. Het afzien van de verkoop is volgens FNV Spoor in NRC een gevolg van vakbondsacties. De NS kondigde maart 2016 aan de formules te willen verkopen om zich volledig op zijn kerntaken te richten. Dit leidde tot protesten onder het winkelpersoneel.

De 10 oorzaken van het V&D faillissement

27sep 201712:22
  • Food-en-retail
  • 14435 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
  • WinkelenZakelijkMarketing

weblog De curatoren komen na ongeveer één jaar onderzoek binnenkort met het rapport over het faillissement van warenhuisketen V&D. Het is opmerkelijk dat een curator onderzoek hier naar mag verrichten. Ze zijn immers onderdeel van de afwikkeling en hebben als enige partij financieel voordeel aan dit faillissement gehad. Deze partij heeft duizenden uren kunnen facturen en daarmee een vermogen vergaard voor de afwikkeling en het faillissementsonderzoek. De redenen waarom V&D ten onder ging zijn echter nu al te geven.

Hoop-bier heeft mooiste etiket

27sep 201711:17
  • Design
  • 10779 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Packaging

nieuws ‘Oudt Heyn en syn wyf’ van Hoop-bier heeft volgens de Bier- en Verzamelaarsvereniging (BAV) het mooiste bieretiket van 2017. Ook dit jaar organiseerde de BAV weer de traditionele ‘BAV Bieretiketverkiezing’, een wedstrijd waarbij alle bierbrouwers uit Nederland hun mooiste bieretiket kunnen insturen. Volgens de jury heeft het Hoop-etiket gewonnen ‘vanwege de uitstraling en doorslaggevend hierbij was de vermelding van de bier- en spijscombinaties.’

Schumacher wordt per 2018 nieuwe ceo FrieslandCampina

27sep 201710:10
  • Food-en-retail
  • 9769 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • PersonaliaFood

nieuws De raad van commissarissen van Koninklijke FrieslandCampina is voornemens om Hein Schumacher (links op de foto) per 1 januari 2018 te benoemen tot chief executive officer van FrieslandCampina. Schumacher volgt Roelof Joosten (r.) op die zijn functie als chief executive officer per 31 december 2017 zal beëindigen. Marketing wordt belangrijker in het werk van de nieuwe ceo. 'We gaan nu een fase in waarin onze prioriteit ligt bij het snel en adequaat inspelen op marktontwikkelingen.'

Havas Lemz trapt af voor Bolletje met 'coole' commercial

27sep 201700:04
  • Bureaus
  • 11082 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • FoodMerkenCommercialsCampagnes

nieuws Na een bureauoriëntatie is Havas Lemz aan de slag voor Bolletje. Vanuit een vernieuwde strategie is deze week het eerste werk zichtbaar voor de Lichte Crackers van Bolletje. Of zoals die ene coole juf zegt: 'Perfect!'


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken