Freedom of commercial speech krijgt knauw: 'Ook andere gemeenten willen folder bannen'

24nov 201709:35
  • Food-en-retail
  • 299 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • MarketingPolitiek

nieuws Vanaf januari mogen in Amsterdam alleen nog maar reclamefolders worden bezorgd bij mensen met een ja/ja-sticker. Een soort van omgekeerde bewijslast met een tekst die je liever niet spontaan aan de buitenwereld toont, alsof je voor colportage bent of je je afficheert als vrijgezel. Zorgelijk is dat de 'freedom of commercial speech' en vrijheid van informatie hiermee op het spel komt, zeker nu andere gemeenten met interesse naar Amsterdam kijken. De huis-aan-huisbranche en grote retailers die veel marketing via de brievenbus bedrijven, reageren (te) voorzichtig.

[Black Friday] Pas op 23 december barsten de Nederlandse winkelstraten uit hun voegen

23nov 201713:44
  • Food-en-retail
  • 5176 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • WinkelenOnderzoek

weblog Alle ogen mogen dan even gericht zijn op Black Friday...: 'vanaf december trekt de consument terug naar de winkel’ kopte Retailnews afgelopen week. Wij zien ieder jaar aan de hand van onze CityTraffic-sensoren een stevige druktepiek in december in de fysieke winkelstraat en dat lijkt dus geen nieuws. Als we de voortekenen mogen geloven (het is tot nu toe in 2017 al meer dan 3% drukker dan in 2016) belooft december ook dit jaar weer een topwinkelmaand te worden. Detailhandel Nederland voorspelde zelfs dat december 10% meer omzet aan de kassa gaat opleveren dan in 2016.

Musto kledingsponsor van Nederlandse topzeilers

23nov 201712:42
  • Sponsoring
  • 5943 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
  • PartnershipSport

nieuws Watersportkledingmerk Musto wordt kledingsupplier van het Watersportverbond. Musto-distributeur Kubus Sports en het Watersportverbond zijn op 22 november overeen gekomen dat de alle Nederlandse topzeilers van Team Delta Lloyd, inclusief talenten, coaches en staf, zullen worden voorzien van kwalitatief hoogstaande kleding van Musto.

Amsterdam wint rechtszaak JA/JA-sticker van folderaars

23nov 201711:11
  • Bureaus
  • 12071 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • PolitiekPromotiePrintReclame

nieuws De JA/JA-sticker is bijna een feit in Amsterdam. De gemeente heeft de rechtszaak gewonnen die de folderbranche had aangespannen tegen het besluit van de gemeenteraad. Wie in de hoofdstad nog reclamefolders wil ontvangen moet per 1 januari een JA/JA-sticker op de brievenbus plakken. De belangenorganisaties MailDB en KVGO gaan vermoedelijk in hoger beroep. 'Grafische bedrijven en winkels lijden door dit besluit grote schade.'

McDonald's maakt duizenden nieuwe overnachtingen in Ronald McDonald Huizen mogelijk

23nov 201710:30
  • Food-en-retail
  • 6311 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • FoodMVOMarketing

nieuws Tijdens de jongst leden tweede editie van McHappy Day maakte eindbaas Manu Steijaert van McDonald’s Nederland bekend 10.358 overnachtingen in RM huizen mogelijk te maken, waardoor ouders dicht bij hun zieke kind kunnen zijn. De overnachtingen kunnen worden gedoneerd omdat het afgelopen jaar bij ieder verkocht Happy Meal werd gedoneerd aan het Ronald McDonald Kinderfonds. Alle 243 restaurants in Nederland zetten het Kinderfonds in het zonnetje: een sympathieke marketingactie van het merk.

[Black Friday] Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen

23nov 201709:04
  • Food-en-retail
  • 6650 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • WinkelenMarketing

nieuws Maar liefst 23 procent van de jongeren (16-29) heeft er geen enkel probleem mee als winkelstraten zouden verdwijnen en er alleen nog maar webshops bestaan. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders naar online shoppen. Opdringerig winkelpersoneel blijkt voor meer dan de helft van de jongeren een reden te zijn om online aankopen te doen. Ook ziet driekwart van hen graag meer winkels meedoen aan Black Friday.

Eelco Sintnicolaas ambassadeur van Athleteshop

22nov 201713:00
  • Sponsoring
  • 8679 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
  • SportmarketingMarketingEndorsementSport

nieuws Eelco Sintnicolaas wordt ambassadeur van Athleteshop. De meerkamper, voormalig Europees indoorkampioen en Nederlands recordhouder, gaat trainingsproducten van Athleteshop gebruiken.

Ausnutria Hyproca kiest Goud Uberconnected voor internationale merkcampagne Kabrita

22nov 201712:33
  • Bureaus
  • 8697 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • FoodPitchesCampagnes

nieuws Goud Uberconnected is na een bureau-oriëntatie gekozen om de internationale merkcampagne van Kabrita te ontwikkelen, inclusief doorvertaling naar onder andere de winkelvloer, offline media, digital en social. De nieuwe merkcampagne van fabrikant Ausnutria Hyproca wordt ontwikkeld voor een global roll-out met bestaande en nieuwe partners in onder meer Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten, Europa en de VS.

5 beroemde voorbeelden van geurmarketing in food en retail

22nov 201711:31
  • Food-en-retail
  • 7339 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • OnderzoekFoodMarketing

weblog Geurmarketing is een stuk populairder je denkt. Overal ter wereld zijn er vele voorbeelden van bedrijven die hier op een succesvolle manier gebruik van maken. Martijn Hendrikx, marketing manager bij ScentAir Benelux, heeft zijn favoriete vijf voorbeelden op een rij gezet. Ruik jij ze al?

'Huisgemaakt' geeft een kijkje in de keuken van La Place

22nov 201709:16
  • Food-en-retail
  • 8042 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • MarketingFood

nieuws De feestdagen zijn in aantocht dus pakken veel merken en foodproducenten uit met een leuk kookboek. Een kwestie van marketing. In het nieuwe kookboek ‘Huisgemaakt’ van La Place staat volgens de Jumbo-restaurantketen een gevarieerde selectie van de allerlekkerste La Place-gerechten op het menu. 'Dit kleurrijke kookboek biedt volop inspiratie met meer dan 150 seizoensrecepten voor thuis: eenvoudige en gemakkelijk te maken gerechten voor elk moment van de dag. Zodat iedereen de allerlekkerste gerechten van La Place nu óók thuis kan maken.'

Interview Martijn Groot: 'De basis van onze marketingstrategie is customer happiness'

22nov 201709:15
  • Online
  • 7624 x gelezen
  • Link
  • Wout Maas
  • Producten en dienstenStrategieE-commerceInterview

nieuws Het is de missie van CCO van Recharge.com Martijn Groot om wereldwijd marktleider te worden voor het online opwaarderen van telefoons met call credits en data. Daarnaast onderzoekt het serieus de mogelijkheden om tegoeden op je telefoon ook te kunnen gebruiken voor andere diensten. ‘Het is mijn verantwoordelijkheid om ons label te begeleiden in de groei naar een sterk en wereldwijd merk met een groot aantal trouwe gebruikers.’

Coca-Cola presenteert nieuw actieplan voor duurzaamheid na reeks dialogen: focus caloriearm, recycling en maatschappij

21nov 201715:40
  • Food-en-retail
  • 16499 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodMVOInteractie

nieuws 'This is Forward': onder deze naam lanceert Coca-Cola haar actieplan voor duurzaamheid in West-Europa. De stip aan de horizon is 2025, dan moeten volgens het a-merk de ambitieuze doelstellingen rondom onder meer suikerreductie, recycling en maatschappelijke betrokkenheid door het bedrijf behaald zijn. Coca-Cola in Nederland sluit aan bij dit nieuwe duurzaamheidsplan. Het actieplan is tot stand gekomen door het voeren van gesprekken met belangrijke stakeholders, regeringen, ngo's en mensen uit het bedrijfsleven, maar ook met behulp van inzichten van meer dan 12.000 consumenten in zes landen en bijna 1.000 medewerkers van Coca-Cola.

AI en deep learning sleutel tot succes voor marketeers op Black Friday

21nov 201711:56
  • Online
  • 10175 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • E-commerce

nieuws Marketeers kunnen inspelen op de verwachte drukte op Black Friday vrijdag 24 november 2017 met gepersonaliseerde advertentiecampagnes. Veel potentiële klanten zijn zich al aan het oriënteren op de producten die ze willen kopen tijdens Black Friday. Dat betekent dat marketeers hun producten nu onder de aandacht moeten brengen. Met behulp van AI-technologie en deep learning-algoritmes kan iedere klant op maat gemaakte advertenties te zien krijgen van de producten die men het liefst zou willen hebben, zo stelt RTB House.

Foodtrends en packaging design in 2018

21nov 201711:38
  • Food-en-retail
  • 9820 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • FoodTrendsPackaging

weblog Food en verpakkingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Trends en ontwikkelingen in food vragen om nieuwe, innovatieve verpakkingsoplossingen. Welke foodtrends[1] staan ons in 2018 te wachten en welke rol speelt de verpakking?

Alfred laat overbodige kosten zien die EasyEnergy niet heeft

20nov 201717:00
  • Bureaus
  • 13920 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • KlantenCommercialsCampagnesMarketing

nieuws Nederland heeft dit weekend kennis kunnen maken met de nieuwe campagne van energieleverancier EasyEnergy: ’Doe je overbodige kosten de deur uit’. Met deze campagne maakt EasyEnergy duidelijk welke partijen er eigenlijk allemaal verdienen aan de energierekening van de consument. Bij deze nieuwe speler betaalt de consument een lagere rekening omdat het bedrijf deze 'overbodige kosten' niet heeft. De campagne is te zien via tv, radio, print, digital out-of-home, social en online.


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken