Kers op de taart

Kers op de taart
  • Design
  • 25 aug 2017 12:00
  • 18922 x gelezen
  • Link
  • Hans van der Vliet
  • Graphic

Een grafisch ontwerper heeft een scala aan mogelijkheden om ‘de puntjes op de i te zetten’ om zo het resultaat te verfijnen. Als opdrachtgever ben je hiervan vaak niet op de hoogte en laat je alles maar op je af komen. Daarom een korte blog over drukwerkveredeling, ter inspiratie om tot een mooi afgewerkt resultaat te komen.


Zwart over zwart
Dit wordt vaak toegepast om dieper zwart te creëren. Bij fullcolour drukwerk kun je kiezen om alleen zwart te drukken, wat meestal een donkergrijze tint oplevert omdat heel veel inkt in het papier trekt. Leesteksten kun je het beste alleen zwart maken omdat dit het scherpste resultaat geeft. Om heel diepzwart bij illustraties en koppen te drukken doe je er goed aan de andere kleuren van CYMK erin te betrekken. Een goede oplossing is: C=60%, M=50%, Y=50%, K=100%. Drukinkt is transparant, dus deze kleuren zul je niet waarnemen, maar ze geven het zwart wel een diepere uitstraling. Je kun hiermee experimenteren, maar de som van de CMYK-waarden mag niet hoger zijn dan 280%.

Spotvernis
Een andere manier om een accent te leggen in drukwerk is het gebruik van vernis. Dit wordt meestal sowieso aangebracht omdat de inkt anders afgeeft. Bij spotvernis breng je gedeeltelijk vernis als een illustratie op de pagina aan. Je krijgt dan een subtiel mat en glanzend resultaat op dezelfde pagina.

Vijfde kleur
Bij CYMK-druk (fullcolour drukwerk) is de kleurintensiteit vaak beperkt. De kleuren zijn niet allemaal even briljant: oranje lijkt meer op beige en ook paars en turkoois zijn moeilijk weer te geven. Dit los je op door een vijfde kleur te gebruiken. Je kunt dan een Pantone-kleur, bijvoorbeeld oranje, laten meedrukken om tot een verbluffend resultaat te komen.

Pantone-kleur
Bedenk dat je in fullcolour maar drie pigmenten en zwart gebruikt. Het is eigenlijk gezichtsbedrog: met kleine puntjes probeer je alle kleuren van de regenboog weer te geven. Pantonekleuren maken écht het verschil, daar gebruik je maar liefst tien pigmenten!

Vernis, UV-lak, lamineren
Drukwerkveredeling: een mooi woord dat subtiel aangeeft wat vernis, UV lak en lamineren met drukwerk doen. Vernis kan op de pers worden gedaan en is daarom weliswaar het goedkoopst, maar geeft een beperkt resultaat. UV-lak wordt door middel van zeefdruk aangebracht. Hier zijn de mogelijkheden groot: er is meer dan alleen glans of mat, denk maar eens aan kerstkaarten met glitters. Lamineren is het duurzaamst en zeer geschikt als het drukwerk bijvoorbeeld snel vies wordt, zoals bij een map of ordner. Je kun bij drukwerkveredeling kiezen uit mat of glans. Mat geeft een subtiel resultaat, maar vingerafdrukken zijn snel zichtbaar. Glans geeft intense kleuren en spiegelt.

Zilver en goud
Zilver en goud zijn ook drukinkten en bestaan in vele variaties. Denk aan koperkleurig, donkergoud tot blondgeelgoud. Of aluminiumkleurig zilver tot RVS zilver. Bij drukinkt mag je niet verwachten dat je jezelf erin kunt spiegelen, dan moet je overstappen op de volgende techniek:

Gepreegd notitieboek

Foliedruk in combinatie met diepdruk
Hierbij wordt een folie op het drukwerk aangebracht dat wel kan spiegelen: drukwerkveredeling op z’n best! Ook vele andere kleuren en effecten zijn mogelijk. Omdat er een cliché moet worden gemaakt, is het ook mogelijk om voor dezelfde kosten een diepdruk of debossing te maken: hierbij wordt het papier naar beneden gedrukt. Dit kan ook zonder folie of met transparante matte of glanzende folie, wat weer een subtiel resultaat geeft.

Stansen, rillen, perforatie
Met een stans kun je drukwerk uitsnijden. Er is veel mogelijk, maar niet alles. Meestal is het een afgeronde vorm, omdat het drukwerk ook makkelijk los moet kunnen komen van het mes. Voor een stansmens worden extra kosten in rekening gebracht. Dit is echter éénmalig, het stansmes wordt bewaard voor eventuele nabestellingen. Ook zijn er honderden kant en klare stansmessen beschikbaar zodat je hiervoor dan niet hoeft te betalen.

Schuin snijden
Hiermee krijg je ook vaak verassende resultaten, vooral als je het combineert met vouwen. Drukwerk hoeft écht niet per se rechthoekig te zijn!

Vouwen
Vouwen kan ook in vele variaties. Ik vouw vaak van tevoren eerst een model waar ik schetsjes op maak, voordat ik écht ga ontwerpen. Dit geeft mij meer houvast en een creatiever resultaat.

Binden
Globaal zijn er twee manieren om te binden: gelijmd of genaaid. Gelijmd is eenvoudiger: alle pagina’s zijn door een soepele lijmlaag gebonden. Genaaid is traditioneel en bewerkelijk: alle katernen zijn door middel van garen op een linnen band bevestigd. Dit geeft een verzorgde ‘klassieke’ uitstraling. Het binden is een vak apart. Het lijkt mij beter om hierover binnenkort een aparte blog schrijven.

Personificeren
Door digitale technieken is het mogelijk om voor elke ontvanger een aangepaste versie van drukwerk te maken, met bijvoorbeeld de naam van de ontvanger in de tekst. Het maakt het drukwerk persoonlijker. De ontvanger gaat er zorgvuldiger mee om en de boodschap komt beter over.

Papier
Er bestaan heel veel soorten papier. Er zijn verschillen in uitstraling. Ter vergelijking om dit duidelijk te maken, denk hierbij eens aan kleding: voor een heer een driedelig kostuum of een spijkerbroek met T-shirt. Het is een wereld apart. Ook is de papierkeuze afhankelijk van de type pers en verdere afwerking. Het is wel ‘de kers op de taart’!

 

Hans van der Vliet


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken