[wrap up] Platform Design oktober 2017

  • Design
  • 1 nov 2017 17:43
  • 11472 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • DesignpanelPackagingVisual idDigital design

N I E U W S

1HQ strijkt neer in Rotterdam


Global strategic brand design agency 1HQ - met vestigingen in Londen en New York en gespecialiseerd in FMCG - heeft onlangs een satellietkantoor geopend in Rotterdam onder leiding van regional director Eveline Rekers. Eveline is een marketingprofessional met jarenlange ervaring aan de klantzijde binnen de FMCG en werkte de laatste jaren als zelfstandige voor diverse opdrachtgevers. Met haar passie voor innovatie, branding en design was dit een prachtige kans om de overstap naar de bureauzijde te maken met de uitdaging een nieuw kantoor in Rotterdam te starten. MarketingTribune sprak met haar.

Nieuwe positionering van de 'bekendste winkelstraat waar je nooit naartoe gaat’

‘Het Rokin is de bekendste winkelstraat waar je nooit naartoe gaat’, volgens het Amsterdamse creative digital agency Grrr. Meer dan 10 jaar stond de straat in de steigers en met het openen van de NoordZuid-lijn breekt er een nieuwe fase aan voor ‘de Nederlandse Champs-Élysées’. De samenwerkende ondernemers vroegen Grrr om daar een strategie en herkenbare stijl voor te ontwikkelen. Dit project werd samen met Merijn van Velsen van Silo uitgevoerd.

35 innovatieve projecten genomineerd voor WDCD Climate Action Challenge

Van een installatie die water uit de lucht van Haïti oogst (beeld header), een rugzakradiostation om natuurrampen in Indonesië te voorspellen, een vloot drones die duizenden bomen kan planten tot een cirkelvormige tempel die gemeenschappen helpt een duurzame leefstijl aan te nemen. Dit zijn slechts vier voorbeelden van de 35 projecten die genomineerd zijn voor de WDCD Climate Action Challenge, een wereldwijde creatieve competitie ter bestrijding van klimaatverandering en de impact ervan.

Royal FloraHolland beste designopdrachtgever

Volgens de jury van de Dutch Design Awards categorie Best Client steekt Royal FloraHolland met een nieuwe samenwerkingsvorm zijn nek uit. ‘Het bedrijf gebruikt een intern veranderingsproces als aanjager voor het breder toepassen van design en design thinking. Design dat in staat is een transitie te ondersteunen en waar te maken. De samenwerking met Vandejong voor inspiratie- en innovatiemerk Let it Grow getuigt van lef en ondernemerschap aan beide kanten. Daarom wint Royal FloraHolland dit jaar de Best Client Award.’ In dit artikel ook de overige winnaars van een Dutch Design Award.

Lennaert van ’t Loo wint BNO Packaging Talent Award 2017

Tijdens de Dutch Design Week is op Superfast#4 de winnaar bekend gemaakt van de BNO Packaging Talent Award 2017. De praktijkopdracht kwam dit jaar van Brouwers Albert Heijn en richtte zich op een special edition IPA-biertje. Lennaert van ’t Loo won de eerste prijs en daarmee 1.500 euro.

I N T E R V I E W

Eugene Bay: 'Creativiteit kun je niet leren'

Mag ik hem ‘legendary’ noemen? Ja, dat mag ik, deze mede-naamgever van VBAT - ‘viebet’ zoals hij het zelf noemt - met 40 jaar ervaring. Ik ken deze inspirerende man en zijn partner al sinds de jaren tachtig, toen ik bij PMSvW/Y&R werkte en hij zijn eigen bureau begon. Nu zit ik met hem aan de keukentafel in zijn grachtenpand in Amsterdam voor een interview in ons designnummer. Eugene Bay (65) heeft een zeer duidelijke mening over de stand van de design-, marketing- en advertisingstaat: ‘Je kunt creativiteit niet leren en dat is de grootste fout die marketeers nu maken; het is een marketingtijdbom.’

R O N D V R A G E N

[stelling] 'De Nederlandse marketeer moet zich nu al druk gaan maken om waarschuwingsteksten op de verpakkingen van zijn producten met suiker en vet'

Zelfbenoemde voedselwaakhond Foodwatch stelt dat de zelfregulering faalt en dat de levensmiddelenindustrie onvoldoende doet om suiker, vet en zout in voedingsmiddelen te verminderen. Volgens het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) bleef het suikergehalte in vrijwel alle voedingsmiddelen de afgelopen vijf jaar gelijk. Volgens foodwatch.org dus een ‘kraakhelder signaal aan het nieuwe kabinet om de voedingsindustrie harder aan te pakken.’ Moet de Nederlandse marketeer wakker liggen? We vroegen drie packaging designers op bovenstaande stelling te reageren.

[stelling] 'De Nederlandse marketeer maakt nog niet voldoende gebruik van het digitaal design-talent in Nederland'

Dutch Digital Design, het podium voor het beste Nederlandse digitale werk en onderdeel van Dutch Digital Agencies, heeft een zestienkoppige vakjury aangesteld. Doel van de nieuw aangestelde jury is de beste Nederlandse digital design-cases selecteren, die daarna via de verschillende kanalen onder de aandacht worden gebracht in zowel binnen- als buitenland. Aan een deel van de juryleden - een brede vertegenwoordiging vanuit de industrie - legden we bovenstaande stelling voor. Als beeld bij dit artikel een aantal van recente favoriete cases van de juryleden.

[stelling] 'Nederlandse marketeer moet verantwoordelijkheid pakken als het gaat om duurzame packaging'

In de publieke opinie wordt de verpakkingsindustrie nog steeds als een grote vervuiler gezien. Is dat zo en waar ligt de verantwoordelijkheid? Bij de politiek, CEO, CMO of misschien zelfs het packaging designbureau? MarketingTribune vroeg een aantal designers te reageren op bovenstaande stelling.

[stelling] 'Marketeers schakelen designbureaus te laat in'

Marketing en design, een huwelijk dat nog weleens ter discussie staat. Zijn marketeers huiverig om design al vroeg een cruciale rol te laten spelen in het creatieve proces of valt dat alleszins mee? Deze stelling legden we voor aan de leden van het MEC. ‘De designers worden vaak eerder te vroeg dan te laat ingeschakeld.’

D E S I G N P A N E L

Uefa Nations League

De nieuwe Nations League is een landencompetitie die begint in september 2018 en komt in de plaats van de meeste huidige oefeninterlands. Via de Nations League kunnen ook tickets voor het EK 2020 worden verdiend. Het Portugese Y&R Branding is verantwoordelijk voor de visuele identiteit. Het logo reflecteert de kleuren van de 55 deelnemende landen en is niet alleen een statisch logo, maar wordt online dynamisch gebruikt: uefa.com/uefanationsleague. Wat vindt ons panel?

S T O R E C H E C K

Malmö

Steven goes Scandinavisch: ‘Van Kopenhagen over the bridge naar Malmö, Zweden. Een klein stukje rijden en toch meteen een ander gevoel. Een dorp ten opzichte van de wereldstad, maar daarentegen onderdeel van een groter land met grotere ketens en daarmee ook meer een eigen signatuur. Het land van eenvoud en Ikea, maar dat hoeft nog niet saai te zijn. Ha krul!

B L O G

Roel Stavorinus: Alles voor een glimlach

Corporate design en design in het algemeen is op z’n best als het een brug slaat tussen het een en het ander. Tussen een gebruiker en zijn device, tussen een fan en zijn merk, tussen een organisatie en zijn stakeholders. Transavia heeft dat goed begrepen, Coolblue ook en Apple begrijpt dat als geen ander. Er zijn natuurlijk heel veel goede voorbeelden, maar er is ook nog een hoop armoe in de wereld van design en communicatie.

Designtrends in biopackaging #2 door Edwin Visser, directeur SoGood

Biologische merken waren tot voor kort alleen bij gespecialiseerde biologische winkels verkrijgbaar, maar veroveren nu menig schap in de reguliere supermarkt. Soms gericht op één categorie, maar ze duiken ook op in verschillende vakken. Bekende merken reageren door een biologische variant te introduceren van hun standaardproduct. Meestal met dezelfde merkuitstraling, die wellicht het hele idee van biologisch tegenspreekt. Of ze schuren ertegenaan door hun producten gezonder te maken met dito uitstraling, bijvoorbeeld door het verlagen van de gehaltes van ‘schadelijke’ stoffen, of dit nu zout, suiker, slechte vetten of onnodige toevoegingen zijn. Genoeg redenen om eens te kijken wat er internationaal gebeurt op het terrein van biologische packaging designtrends. Deze week deel 2.

De marketingwereld volgens JP: Schoonheid van drank, auto en fiets

De beste marketing voor Porsche is als je er eentje in de straat ziet rijden, zo vertelde de marketingmanager van Union Bikes me pasgeleden. Volgens die filosofie werken ze ook bij het fietsenmerk, waar ik niet geheel toevallig zelf ook op rijd. Racend door Amsterdam op mijn Union Lite krijg ik compliment na compliment over mijn fiets en ik vind het best bijzonder hoe vaak dat gebeurt. Interessant is het dat designthinking bij dit bedrijf ervoor zorgt dat ik als consument dankzij die complimenten nog blijer wordt dat ik op een Union rijd.

O N D E R Z O E K

Impact derde dimensie op mens en design

Aan de ene kant kun je zeggen dat de ontwikkelingen van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR) veel minder hard gaan dan aanvankelijk gedacht en dat de impact ervan tegenvalt. Aan de andere kant is het misschien wel zo dat we bij de intrede van de populaire Head Mounted Display’s (HMD) zoals Google Glass en Oculus Rift, geconfronteerd werden met een technologie en een beleving waar wij nog helemaal niet klaar voor zijn.

 

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken