[designpanel] Lola Quinoa door Mountain

10nov 201714:00
  • Design
  • 20003 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • DesignpanelPackaging

nieuws Quinoa kent zijn oorsprong in het Andes-gebied in Zuid-Amerika, maar Lola Quinoa is een ras dat in Nederland in de buitenlucht kan groeien. Met Lola Quinoa wil de Dutch Quinoa Group quinoa voor een groter publiek toegankelijk maken. Om dit te bereiken vroeg het merk Mountain om een nieuwe visuele identiteit en verpakkingsdesign te ontwikkelen. Rik Keessen van Mountain: ‘Quinoa in het algemeen en Lola Quinoa in het bijzonder spreekt vooral millennials aan. Een doelgroep van jonge actievelingen die grote waarde hecht aan een gezonde en gevarieerde levensstijl en daarbij op zoek is naar een inspiratief en eerlijk verhaal. Die actieve en jonge stijl is ook de basis voor dit nieuwe designconcept. Geen vast designgrid, maar wel stijlelementen die op verschillende manieren worden ingezet. Een optimistisch kleurgebruik, bolde organische typografie en het venster vallen daarbij het meeste op. Er is ook aandacht voor uitleg van de Hollandse oorsprong en bereidingswijze en zijn er suggesties voor gebruik bij het ontbijt, lunch, avondeten of als tussendoortje.’ Gaat ons panel overstag?


M A R K E T E E R S


Karlijne Bos, sr. marketeer: De handige schenkverpakking van Lola Quinoa heeft met deze restyling een metamorfose ondergaan. De kleurrijke verpakking valt op en ik denk zeker dat er een bredere doelgroep mee aangesproken kan worden dan voorheen. Ondanks dat er aandacht is besteed aan het vermelden van de Nederlandse productie en er enkele productclaims worden vermeld, had dit nog iets meer kunnen zijn. Meer uitleg over het product - 'het is geen graan, maar wat dan wel en hoe smaakt het' voor degene die nog redelijk onbekend is met het product - en het noemen en visualiseren van merkbeloftes, hadden deze verpakking sterker en sprankelend kunnen maken. De verpakking valt door vorm en kleurgebruik zeker goed op, de communicatieve waarde (van de voorkant van de verpakking, tja die zie je toch als eerste) vind ik daarentegen ondermaats.

6,5

Marc van Eck, partner Business Openers: Quinoa is een gortdroog graan uit Verweggistan en reuze gezond. Ook ik eet het steeds vaker. Lekker is het niet, maar het smaakt wel gezond. Nu blijkt er opeens Lola Quinoa te bestaan - ik kende alleen Lola Brood, je weet wel dochter van - uit onze eigen polder nog wel. Moeilijk te geloven. Om het verhaal kracht bij te zetten, hebben de designers het in een vlaverpakking gestopt. Leuk gevonden, vla is net als hagelslag en pindakaas typisch Nederlands, maar verder versterkt de verpakking het quinoa-gevoel niet. Het is te lollig en de dure verpakking komt verspillerig over. Nota bene ook nog met een onnodig plastic raampje - ik zie het al de oceaan in waaien. Ik krijg er geen goed gevoel bij en dat had ik wel bij quinoa. Vanwege de vlavondst toch een 4.

4

Paul Sluis, global marketing communications manager KLM: Quinoa, een zwaar gehypet konijnenvoer voor hipsters uit de Randstad. Excuus, de vraag is om mijn mening te geven over de verpakking, niet over het product. Een kleurrijk samenspel dat uitstekend past bij de doelgroep. De nieuwe verpakking maakt dat het oude gewas naadloos past in het keukenkastje van de Amsterdamse millennial met een voorkeur voor een gezond en gevarieerd leven. Enige minpunt is dat de verpakking wel erg ‘vrouwelijk’ overkomt. Want zeg nou eerlijk: een zichzelf respecterende man met een roze quinoa-doosje in zijn keukenkast is toch welhaast te vergelijken met een zoetsappig weekdier flanerend over een zonnige heide?

7,5

Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw management:
Eindelijk eens een design waar ik meteen bij voel dat alles goed gedaan is, zowel het design als de marketingelementen. Mijn hart gaat sneller kloppen van deze verpakking. Het laat zien dat het anders is: kleurgebruik en typografie, wat het is (venster) en ook nog eens hoe lekker het gerechtje kan zijn (beeld). Ik ben blij dat dit soort initiatieven met goede verpakkingen komen, want dit gaat geld opleveren! En dat is ook nodig, want alleen dan kunnen ze uitbreiden en de wereld veranderen.

9

D E S I G N E R S

Steven de Cleen, creative strategy director/oprichter ProudDesign: ‘Her name was Lola, she was a showgirl’, zong Barry Manilow. En inderdaad, dit design doet de naam eer aan. De merknaam is erg sterk, want door de alliteratie wordt die beter onthouden, zoals Coca-Cola of YaYa Kumbucha. Doordat het een afkorting blijkt te zijn, heeft het ook nog betekenis, dubbelgoed. Het design is een harde breuk met het verleden en dat was ook wel nodig. Van suf grijs naar fris en opvallend, op het hysterische af. Er is goed gebruik gemaakt van de vormentaal voor een venster en een gerecht. Dat geeft wat smaak aan het anders zo droge (vogel)voer. De harde grafiek en kleuren passen goed bij de hoekige, rationele (zuivel)verpakking, waar ik maar niet aan kan wennen. Wat een saaie vorm, die het positieve en vrolijke van het product in de weg zit. Het zoet en het zuur zeg ik maar. Heel Hollands, maar wel handig.

7

Tessa Oudijn, eigenaar en creative director Brum Design: Eerste reactie: hier word je wel vrolijk van! Volvlakken, grote typografieën en speelse teksten met pijltjes zie je wel vaker, maar op het tetrapak krijgt het iets eigenwijs. Het geheel is aantrekkelijk en laagdrempelig, het laat meteen zien wat je allemaal met Quinoa kunt doen. Maar wat is het verhaal van Lola Quinoa eigenlijk? Een goed verpakkingsdesign moet in een split second overbrengen wat het merk en het product uniek en relevant maakt. Het is heel bijzonder dat het gelukt is om een quinoasoort te ontwikkelen dat duurzaam in Nederland te telen is. Prachtig verhaal om te vertellen, alleen zie je het pas in derde instantie op de verpakking. Er lijkt nu vooral gezocht naar een actieve, jonge designstijl, die de doelgroep aanspreekt. Dat is waarschijnlijk gelukt, maar als basis voor een merk is het te dun. Een 6.

6

Taco Schmidt, managing director Qindle: Quinoa duurzaam en lokaal geproduceerd in Nederland. Een prachtige propositie, die meer dan lof verdient voor de Dutch Quinoa Group. De focus op millennials is logisch en op het eerste gezicht goed ingevuld door het vrije en energieke designconcept. Ga kijken in een Whole Foods Market in Californië, VS en proposities als Lovecorn, Noosa, Koona, Kale en Epic bieden onderscheidende verhalen, die de doelgroep inspireren op drie niveaus: de doelgroep zelf, de betrokkenen in de productieketen en de wereld waarin we leven. Inspiratie en een eerlijk verhaal zijn belangrijk, maar onderscheid maakt het verschil. Hoe vrolijk en optimistisch ik ook word van Lola Quinoa in naam, visuele taal en suggesties voor bereiding: de Lola Quinoa-eigenheid wordt ingeruild voor visuele blijheid, maar daarmee ook vrijblijvendheid. Genoeg redenen om dit een keer uit het schap te pakken, weinig redenen om dit regelmatig te kopen.

7

Edwin Visser, directeur SoGood: Voor Lola Quinoa is een goede stap gemaakt, zeker als je ziet waar ze vandaan komen:

Een nietszeggende en merkloze verpakking is nu gekomen tot een identiteit die sterk de aandacht trekt. Meestal is een verpakkingsdesign een design waar een logo en venster aan worden toegevoegd. Hier is het logo centraal gesteld en vormt het het gehele verpakkingsdesign. De ‘O’ heeft plaats gemaakt voor een serving suggestion en de ‘A’ wordt gevormd door het venster. Een slimme zet die de verpakking krachtig maakt. Op de website wordt het logo zonder die toevoegingen helaas een stuk saaier.

De gesuggereerde ‘actieve en jonge stijl’ is daar niet echt terug te vinden. De meeste twijfel wordt opgeroepen door de gekozen schenkverpakking. Het nodigt uit om het zo direct uit te strooien in je yoghurt of door een salade, maar je moet het product eerst 12 minuten koken. Het is maar dat je het weet!

6

 

Eerder beoordeelde designs:

Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal

Canei door VBAT

Adidas door RESN

Eredivisie door Dog and Pony

Zaans Medisch Centrum door Silo

Boomsma Gin

Jozo door Brandnew

AH to go-app door Studio Kraftwerk

Organto door SuperRebel

Lowlands door Fabrique

New Dutch Legacy-gin door Brum

Seepje door Flex/Design

Nada Door ProudDesign

Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize

Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers


Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum



 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers