De ethiek van de contentmarketeer

De ethiek van de contentmarketeer
  • Content
  • 12 jan 2018 @ 13:50
  • 2697 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

‘Marketeers werken steeds vaker samen met communicatiespecialisten, contentstrategen en copywriters die reclamecampagnes ondersteunen met hoogwaardige content en aansprekende verhalen. Tegelijkertijd wordt contentmarketing meer en meer ingezet in combinatie met paid media.’

Ik haal dit citaat uit een artikel op Frankwatching van 4 december. Keurig verpakt in een artikel over PR op het snijvlak van marketing en communicatie. PR probeert een nieuwe plek te verwerven alsof de contentmarketingwereld niet mans genoeg is en de regie beter niet uit handen kan geven. (FW 4 december). Hoewel het natuurlijk de vraag is de constante stroom content die over ons wordt uitgestort wel zo welkom is. Met dank aan algoritmes en techniek lukt het steeds beter om de juiste boodschap, in de juiste vorm op de juiste plaats en het juiste moment aan de juiste doelgroep over te brengen, lees ik op FW van 8 december. Maar realiseren we dat dit niets zegt over de conversie die we daarmee denken te realiseren? In veel gevallen veroorzaken we irritatie. Het verhaal gaat over ethiek als belangrijke drijfveer bij het maken van content. Een interessant aspect aan het begin van dit nieuwe jaar.

2017 sloot ik af met een column over algoritmes die een vertekende werkelijkheid voorspiegelen. Is dat wat we als contentspecialisten willen met onze inspanningen? Persoonsdata van verschillende partijen worden gekoppeld waardoor onze content nog gerichter kan worden verspreid. Gebeurt die koppeling van data op de juiste manier? Er is nieuwe wetgeving omtrent privacy. Houden alle samenwerkende partners zich aan de nieuwe spelregels? Als contentspecialisten kun je natuurlijk denken: business is business, en distributie valt niet onder mijn verantwoordelijkheid. Toch getuigt het van professionaliteit als je opdrachtgevers ernaar vraagt. Wordt het spel op de juiste manier gespeeld? Dat geldt trouwens ook voor de intensiteit waarmee content wordt gedistribueerd. Bij doelgroepen is sprake van een acceptatiegrens.

Verdiep je in de kennis over de wetmatigheden van content. Verdiep je ook in de spelregels. De nieuwe GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt, geeft klanten van bedrijven het recht om desgewenst alle verzamelde informatie permanent door het betreffende bedrijf te laten verwijderen. Hoe kunnen bedrijven die dans ontspringen? Allereerst door gebruikers geen aanleiding te geven. Contactmomenten die niet relevant, actueel, contextueel en consistent zijn, zullen deze kans alleen maar vergroten. Iedere interactie met een merk zou voor de consument een aanleiding kunnen zijn om te beslissen of hij actie moet ondernemen. Elk bedrijf met klanten in de EU (oftewel nagenoeg elk bedrijf) krijgt hiermee te maken en wij verwachten dat andere landen dit voorbeeld zullen volgen met vergelijkbare regelgeving. (Bron: computable)

Bedrijven zoals banken krijgen toestemming om data uit te wisselen zodat klanten zogezegd beter kunnen worden geserviced. Wordt dat een chaos die voor overvolle mailboxen gaat zorgen, of gaat het werkelijk toegevoegde waarde opleveren? Welk gesprek voer je hierover als contentmarketeer met je opdrachtgevers? Klant-empathie wordt het nieuwe personaliseren.

Bedenk dat je op basis van een goede doelgroepomschrijving je klant nog niet kent. Inzicht in data is belangrijker dan ooit. Dat klinkt niet zo spannend, schrijft Naomi van Duin op Logeion.nl. ‘Maar toch levert het je ontzettend veel op. Want als je geen inzicht hebt in wat jouw doelgroep daadwerkelijk beweegt en enthousiast maakt, kun je nooit de lange termijn organisatiedoelstelling behalen of overtreffen. Daarom de tip aan alle communicatieprofessionals: ga eens vaker om tafel zitten met marketing en data analisten. Wedden dat je na een uurtje al een paar nieuwe inzichten hebt? Daarna is het zaak om deze inzichten te begrijpen en gebruiken om zo de stap te kunnen zetten naar trefzekere communicatie. Gelukkig biedt de ontwikkeling van technologie exponentieel veel manieren voor organisaties om in te spelen op individuele behoeftes en gedragingen. Steeds meer organisaties laten zien dat dit kan en daarmee leggen zij de lat hoog. En hoe meer organisaties dit op de juiste manier weten in te zetten, hoe hoger de verwachting van de klant wordt. Als jij als organisatie niet kunt voldoen aan deze nieuwe verwachtingen van de klant, sta je al snel 1-0 achter. Maar… als je dit wél weet te realiseren, dan heb je goud in handen. Probeer je doelgroep écht te raken, want dit kan tot hele mooie dingen leiden.’

‘Computers kunnen steeds beter voorspellen en beslissingen nemen (kunstmatige intelligentie) en zichzelf verbeteren (machine learning). Dit biedt mogelijkheden voor hyperpersonalisatie. ICT en data-analyse zijn daarom belangrijke functies voor communicatie om mee samen te werken’ (communicatie.nl) Het vertrouwen in veel instituties en politiek brokkelt al jaren af. Wie mensen wel vertrouwen? Zichzelf en personen zoals zichzelf. Dit vertrouwen op peers kan natuurlijk gebruikt worden in communicatie, maar er zitten ook haken en ogen aan. In een samenleving waarin imago en reputatie waardevoller zijn dan macht of geld, zijn bedrijven en personen ook kwetsbaar, schrijft Communicatierijk. Het noemt de snelle opmars en populariteit van reviews en beoordelingen. Die dragen ook risico’s met zich mee. Bedrijven betalen mensen bijvoorbeeld voor positieve reviews. Mensen zoals jij en ik zijn niet altijd te vertrouwen, lees ik op communicatie.nl.

Contentmarketeers moeten zich ook verdiepen in netwerkjournalistiek. In mijn blog van vorige week had ik het al over de toename van communities. Netwerkjournalistiek neemt toe: journalisten staan via sociale media in direct contact met hun lezers en kunnen daardoor hun berichtgeving aanpassen op de behoeften van het publiek. Ze publiceren live, reageren op vragen en reacties, werken samen met lezers en kijkers of bepalen in overleg met hen waar ze in hun publicaties aandacht aan besteden.(communicatie.nl.)

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken