Passi. Onvolwassen jongerenplatform van Rabobank

Passi. Onvolwassen jongerenplatform van Rabobank
  • Content
  • 13 dec 2017 @ 09:46
  • 3178 x gelezen
  • Link
  • Peter Rademaker
  • CommunityContent

Ieder jaar maken duizenden scholieren in het hoger onderwijs hun eerste studiejaar niet af. Simpelweg omdat ze geen idee hebben wat ze willen worden en dan maar een willekeurige studie kiezen. Een online platform dat jongeren van 12-17 jaar helpt om hun échte talent te ontdekken en daarmee geld te verdienen, komt dus als geroepen. Goed idee van Rabobank. Maar jammerlijk véél te vroeg gelanceerd.

Creativiteit vindt plaats als twee bestaande ideeën de liefde bedrijven en er een nieuw en levensvatbaar idee op de wereld wordt gezet. Grote blijdschap bij de geestelijke vaders en moeders van het kersverse idee. Dat is er wat er ongeveer gebeurd moet zijn toen Rabobank (of het bureau van Rabobank) het jongerenplatform Passi bedacht.

Het idee achter Passi is simpel, superrelevant en sluit perfect aan op de nieuwe positionering van Rabobank. Help kids zo vroeg mogelijk hun beroepspassie te vinden en leer ze tegelijkertijd verantwoord omgaan met het geld dat ze ermee (kunnen) verdienen. Dat zijn maar liefst twee maatschappelijke vliegen in één klap: minder uitval in het hoger onderwijs en toekomstige volwassenen die hun financiën onder controle hebben. Hang er vervolgens een pinpassi aan met extra voordeeltjes, en je hebt een ijzersterk concept voor een contentplatform met kans op een gezonde ROI.

Maar dan moet je er natuurlijk wel iets mee doen, met zo'n ijzersterk concept. Aan onvoldoende ideeën voor (branded) content voor kids kan het niet gelegen hebben. Zelftestjes: ontdek jouw talent! Of: hoe goed ben jij met geld? Tips en tricks: hoe kun je geld verdienen met autowassen, gamen, karaoke zingen, punniken en tapdansen? Advies: hoe zet je een bedrijfje op, geldtips van jonge beleggers, hoe bouw je goedkoop je eigen webshop, wat moet je doen met je eerste miljoen? Toptips van experts: Belastingdienst, NIBUD, Kamer van Koophandel en Ministerie van EZ. Interviews met talentscouts, castingbureaus en ervaringen van voormalige kindsterretjes (Jan Smit, Danny de Munck). Om maar wat te noemen.

Dé vraag bij de ontwikkeling van ieder contentplatform is: wanneer ga je live? Heb je voldoende smaak- en spraakmakende content op de kalender? Hoe groot is de kans op publiciteit? En op terugkerende bezoekers? Inschrijvingen en aanmeldingen? Social media volgers? Natuurlijk: een platform groeit en wordt pas volwassen als het eenmaal live staat. En misschien heeft Passi geweldige content gepland. Maar zoals het er nu naar uitziet, heeft Rabobank de zuigeling wel érg vroeg het huis uit geschopt.

Om te beginnen staat er nul komma nada eigen content op Passi. Sterker nog: er staat überhaupt nul komma nada content op Passi. Zeven kansen op een dagje meelopen met een blits/gaaf/cool/top notch bedrijf, een paar filmpjes van betaalde influentials (jonge YouTube vloggers) en drie voordeeltjes. That's it. Vergelijk dit eens met een soortgelijk initiatief uit het buitenland, bizzkids.com, dat bulkt van de goede content.

Dan die tenenkrommende tienertaal: ‘Blits, gaaf en geld verdienen? Dat is PASSI!’ Aii. Mijn zoon van zeventien haakt nu definitief af. Ook de rest van de pagina wemelt van blits, gaaf, top en tof. De tenenkrommende schrijfstijl: ‘De exclusiviteit hebben we uitgewerkt in onze samenwerking met’ bla-di-bla. Pardon, copywriter, exclusiviteit uitgewerkt'? Of deze: ‘De Rabobank wil jongeren helpen om van hun passie hun droombaan te maken.’ Nog afgezien van het plotseling beleidsmatige toontje, vraag je je bij het bekijken van Passi af: wil Rabobank dat eigenlijk wel? Of funnelt Rabobank in no time toe naar conversie en willen ze jongeren vooral helpen aan een pinpassi?

Passi is geen contentplatform maar een matig uitgevoerde, puur conversiegerichte landingspage. En dat is prima (afgezien van het matig uitgevoerde), maar wel doodzonde van het veelbelovende geboortekaartje. 

Peter Rademaker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content