Wies Gruppen (Axioma): 'Contentmarketing is zoveel meer dan verkopen wat je verkoopt'

9nov 201709:09
  • Content
  • 8836 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Grand Prix Content MarketingContentAwards

nieuws Het zal u niet ontgaan zijn: de genomineerden voor de Grand Prix Content Marketing zijn bekend. En dat betekent ook dat de uitreikingsavond niet meer lang op zich laat wachten: op donderdag 16 november is het zover, in DeFabrique te Utrecht. Een van 'de vrienden' van de GPCM is Axioma Communicatie, we maken vast de balans op met creative director Wies Gruppen.

Axioma Communicatie is vriend van de Grand Prix. Waarom en wat houdt dat eigenlijk in?
Omdat we graag vrienden maken, ook binnen ons vak. Dat klinkt logisch, maar nog te vaak zien we elkaar als concurrent. Natuurlijk is de Grand Prix een wedstrijd, maar het is ook een moment waarin we gezamenlijk ons vakgebied een gezicht geven. We stoppen de thermometer erin en laten zien: hier staat contentmarketing vandaag de dag.

Wat is naar jouw idee de laatste jaren de grootste ontwikkeling geweest op het gebied van contentmarketing?
We hebben de ijkpersoon begraven. We hoeven niet meer te voorspellen wat het publiek wil en zoekt: met data-driven content weten (en meten) we dat. Met het overlijden van de ijkpersoon is doelgerichte en doeltreffende contentmarketing geboren. En over geboren gesproken, toen ik nog in de luiers rondliep waren de manieren waarop je als merk kon communiceren op twee handen te tellen. Je kon mensen nog vertellen dat ze een Happy Meal nodig hadden in hun leven. Maar vandaag de dag kunnen we ze niet meer dwingen om aandacht aan ons te besteden. Ze kunnen negeren wat we zeggen, advertenties blokken en hebben 24/7 toegang tot allerlei vormen van content. Gevolg? Er wordt meer, meer en meer content geproduceerd. Maar bij Axioma geloven we dat contentmarketing veel meer is dan dat: het is meer dan traffic en leads genereren, meer dan het verkopen van wat je verkoopt. Het gaat om kwaliteit, creativiteit en vooral relevantie. Je hebt een publiek nodig, een loyaal publiek. Shares, likes, clicks, het is allemaal leuk maar niets waard zonder een loyaal publiek. Een publiek dat (in) je gelooft, dat jou kiest in al het geweld dat ze al wordt aangeboden. Het vinden en creëren van dát publiek is de toekomst van contentmarketing.

Van welke Grand Prix-contentmarketingcase van het afgelopen jaar heb je hoge verwachtingen?
Als jurylid in de categorie b-to-b heb ik ontzettend veel mooie en inspirerende cases voorbij zien komen. Vooral van de gouden award-winnaar in deze categorie heb ik hoge verwachtingen. Wie dat is? Daar mag ik tot de uitreiking op 16 november helaas niets over zeggen, haha!

Wat levert een Grand Prix het winnende merk/bureau nu eigenlijk écht op?
In ons vakgebied kijken we constant vooruit. Natuurlijk geef je een high five als je ziet dat je klant trending is op Twitter, natuurlijk trek je een biertje open als de respons op je content zo hoog blijkt dat je de doelstellingen veel eerder bereikt dan gedacht en natuurlijk ben je blij als je ziet dat de content die je maakt doet wat het met doen. Maar daarna kijk je meteen weer vooruit: de honger om het publiek loyaal te krijgen én te houden wordt continu gevoed maar nooit compleet gestild. We gaan steeds maar door. De Grand Prix zorgt ervoor dat we even stilstaan en terugkijken naar de prestaties die we hebben geleverd. Als bureau én binnen het vakgebied. En dat laatste doe je samen, en vier je samen! Wij wel in ieder geval, zo zijn we vorig jaar met onze award op de groepsfoto van een ander bureau gegaan. Photobomb! 

 

Er zijn nog kaarten voor de Grand Prix! Ga hier naar toe voor meer informatie.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content