Maurice Wenneker (Explained): 'Onze core business is en blijft video content'

Maurice Wenneker (Explained): 'Onze core business is en blijft video content'
  • Content
  • 20 nov 2017 @ 10:43
  • 11921 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • ContentVideo

Wenneker Group is een nieuw online content bureau gestart: Explained. Het is het meest recentelijk toegevoegde label van het moederbedrijf, waar ook onder meer Nosh Food Films onder valt. Even bijpraten met oprichter Maurice Wenneker.

Wat is de voornaamste reden van deze move?
We zijn nu drie jaar succesvol actief op de Belgische markt, met kantoren van Wenneker.be in Gent en Brussel, waar we ons met name op tv-commercials en online content richten. Met Explained spelen we in op een groeiende behoefte van merken naar meetbare content. Op basis van data-inzichten helpen wij klanten om hun content strategie en -productie naar een hoger plan te tillen. Dat doet overigens niets af aan de creativiteit van het werk; die wordt alleen extra onderbouwd met inzichten uit data-analyse die bijdragen aan de effectiviteit. 

Wat verandert er in dit opzicht voor jou persoonlijk? Vanuit welke locatie ga je nu bijvoorbeeld opereren?
Onze core business is en blijft video content maken, op dat vlak verandert er niets. Ons aanbod wordt alleen breder waardoor we opdrachtgevers nog beter kunnen bedienen. Ik opereer vanuit Amsterdam samen met mijn compagnon Maartje van Wijk en bestuur op groepsniveau de vier ondernemingen.

Hoe levert videocontent nu eigenlijk écht resultaat op? Op wat voor manier meet je zoiets?
Verschillende soorten content kunnen verschillende doelstellingen hebben. Kijk je bijvoorbeeld naar de online retail content die wij maken voor Amazon, dan is het beoogde resultaat conversie. Maar voor een instructievideo, die vragen beantwoordt van klanten, zijn we juist uit op een daling van de druk op het callcenter. Binnen de Wenneker Group beschikken we nu over een heel arsenaal aan metrics die we kunnen inzetten bij het meten van succes. Explained maakt bijvoorbeeld gebruik van het Content Science Model, een methode waarin continu naar gebruikersdata wordt gekeken om de effectiviteit van content over diverse kanalen te meten en te optimaliseren. 

Voor welk soort merk zou je met Explained graag aan de slag gaan en waarom?
We werken graag met merken die echt in de data durven te duiken. Content wordt op grote schaal ingezet door bedrijven en velen verzamelen zelf ook data, maar wat heb je er echt aan zonder er een analyse op los te laten? Op dit moment hebben al een paar klinkende namen voor Explained gekozen maar daarover snel meer nieuws.

Voor welke uitdaging staan (video)contentmarketeers op dit moment?
De grootste uitdaging is het gebruiken van data in creatieve en effectieve content zonder storytelling uit het oog te verliezen. Een goed verhaal en kwalitatief hoogstaand werk vormen de basis van succesvolle content. Productie is waar onze kracht ligt; voor ons is dat vanzelfsprekend maar het is belangrijk om als contentmarketeer een balans te vinden tussen data en creativiteit. 

Wat wil je binnen nu en een jaar bereikt hebben met Explained?
Een mooi klantportfolio en een team dat op het hoogste niveau content maakt. Ik hoop dat wij ervoor kunnen zorgen dat steeds meer merken data-gedreven content meenemen in hun strategie en daarvan de waarde inzien. En op de lange termijn hebben we met Explained de ambitie om een internationale speler te worden. 

 

Lees ook: Wenneker Group lanceert online content bureau Explained


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken