Gaat blockchain de contentmarketingwereld veranderen?

Gaat blockchain de contentmarketingwereld veranderen?
  • Content
  • 24 nov 2017 @ 11:25
  • 22596 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContent

Willen de klanten ons nog wel? Als ik de adviezen lees over de essentie van een klantgerichte strategie, dan denk ik: wil ik dit nog wel lezen?. Bedrijven of merken die zich nu gaan afvragen hoe ze meer klantgericht kunnen worden, verdienen geen klanten. Klantgericht werken moet bij iedereen in de haarvaten zitten.

Als je een diner gaat voorbereiden denk je ook na over de vraag wat je gasten lekker zullen vinden. Of moeten ze maar lekker vinden wat je op tafel zet? Dom, terug naar school zou ik zeggen of raadpleeg je opvoeders eens. Waar heb je de boot gemist? Achter welke boom heb je gezeten, want de digitale wereld waarin we leven is al vele mijlslaarzen verder.

Blockchain zal ook de contentmarketingwereld veranderen. Blockchain, de technologie achter onder meer bitcoin, zorgt binnen veel sectoren voor enorme veranderingen. De technologie in de steeds verder digitaliserende samenleving zorgt ervoor dat steeds meer netwerken aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Wanneer bedrijven erin slagen alle aspecten binnen hun business digitaal te koppelen, ontstaan er eindeloze mogelijkheden voor nieuwe toepassingen. Ook de contentmarketingwereld zal dan ingrijpend veranderen. Boekt iemand een vliegticket naar een fraaie bestemming, dan herkent het netwerk in wat voor aspecten de betrokkene geïnteresseerd is en kan het per direct alle content beschikbaar stellen waarmee de reiziger zich prima kan voorbereiden op zijn trip. De beleving van het gekochte ticket groeit. Veel content die de professionals produceren staat vaak nog op papier, het zit in een back-up op de server van het bureau. Maar de digitale wereld gaat vele stappen verder. Wanneer opdrachtgevers, bureaus, toeleveranciers, maar ook grote contentpartijen in hetzelfde netwerk gaan deelnemen, ontstaan er natuurlijk fascinerende koppelingen. Want wie straks een ticket boekt naar een bepaalde bestemming kan automatisch meelezen wat anderen van die plek vonden, wat hun ervaringen zijn of waar de beste restaurants te vinden zijn.

Als contentmarketeer word je veel meer regisseur en behoor je over de kennis te beschikken hoe al die netwerken slim aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Hoe ver ben je daar eigenlijk mee als bureau of opdrachtgever? Een up-to-date bureau is een connected company. Opdrachtgevers, leveranciers en relaties zijn dankzij social media 24/7 bereikbaar. Dat betekent dat het bureau ook 24/7 in de lucht moet zijn. Hoe je dat doet vraagt meer kennis over de connected company. Dat vraagt om goede systemen en goede mensen en niet in de laatste plaats om goede managers. Op MKB Servicedesk vind je meer informatie over de connected company.

In dit kader is een artikel over je data-ecosysteem op FrankWatching interessant. Welke systemen zijn met elkaar gekoppeld en welke tools ‘hangen er een beetje bij’? Waar is sprake van silovorming en welke data worden nu niet optimaal benut? Welke oplossingen zijn overbodig? En welke touchpoints die nu aan de aandacht ontglippen, zouden bruikbare klantdata kunnen opleveren?

Roland van Kralingen doet er op marketingonline.nl nog een schepje bovenop: de logaritmen, die ten grondslag liggen aan marketing intelligence, zullen het marketing- en merkvak binnendringen en het ombouwen tot een foutloos werkend softwareprogramma. Ja, u hoort het goed, marketing wordt een softwareprogramma. Alle concurrenten doen namelijk hetzelfde waardoor het weer ouderwets dringen wordt aan de hemelpoort. Hoe krijg je maximale aandacht van de consument? Het is zelfs de vraag of je overleeft met unieke en kwalitatief hoogstaande content. Lees Van Kralingen en zijn ideeën over het nieuwe marketing.

Goed, marketing wordt dan misschien een softwareprogramma, maar de content binnen dat programma moet wel gemaakt of verzameld worden. Blijft dat mensenwerk? Overigens zijn er nu al crm-programma’s waarmee het niet al te ingewikkeld is om alle relevante informatie uit openbare bronnen te koppelen aan een persoon. Bij de Grand Prix van vorige week en de CMA-awards van komende week zijn de inflight-magazines weer grote winnaars. Maar hoe lang nog? Cathay Pacific breidt haar mobiele applicatie uit met PressReader, waarmee reizigers toegang krijgen tot een bibliotheek van ongeveer 7000 kranten en tijdschriften. De digitale nieuwskiosk is vanaf 48 uur voor vertrek van de vlucht beschikbaar voor passagiers van Cathay Pacific en dochteronderneming Cathay Dragon. Door middel van de PressReader-sectie in de app van Cathay kunnen reizigers volledige edities van kranten als The Washington Post en de Los Angeles Times en tijdschriften als Business Traveller en Vogue downloaden op mobiele telefoons en tablets. Naast internationale titels bevat de applicatie ook meer dan duizend kranten en tijdschriften uit Hongkong en China. Een ultieme combinatie van crm en content. En dit is nog maar een eerste stap.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken