Ger Nijkamp (moderator GPCM): 'Contentmarketing is geen speeltje meer'

2okt 201710:45
  • Content
  • 6993 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Grand Prix Content MarketingContent

nieuws De Grand Prix Content Marketing staan weer voor de deur; op 16 november worden in DeFabrique te Utrecht de beste contentmarketingcases van het afgelopen jaar uitgereikt. In aanloop naar de uitreikingsavond vragen we de moderators van de GPCM naar hun visie op het contentmarketingvak en geven ze een inkijkje in hun werk voor de Grand Prix. Deel 4: Ger Nijkamp, senior online marketeer bij Ricoh Nederland.

Je bent moderator van de GPCM. Wat houdt dat precies in? En wat draag jij bij aan de awards?
Moderatoren zorgen ervoor dat het stem- en beoordelingsproces correct verloopt. Wij zijn geen onderdeel van de jury en stemmen en beoordelen derhalve ook niet mee, maar bewaken de uitgangspunten van de Stichting Grand Prix Content Marketing. Mijn bijdrage is dus voornamelijk te borgen dat alle cases oprecht, kwalitatief en evenwichtig worden beoordeeld.

Wat heb je het afgelopen jaar gezien aan significante ontwikkelingen in het vak contentmarketing? 
Laat ik voorop stellen dat contentmarketing in mijn beleving niets nieuws is. We zijn wél via nieuwe en vernieuwende, digitale kanalen tekst, foto’s en video op andere manieren gaan delen. Voorheen was dat statisch binnen één context, tegenwoordig dynamisch via diverse kanalen en kunnen we er live en meetbaar met doelgroepen over communiceren. De dynamiek is totaal veranderd, de essentie is echter ongewijzigd. De belangrijkste ontwikkeling is dat contentmarketing als methodiek volwassener is geworden, meer voet aan de grond heeft gekregen. Het is geen speeltje meer om social media kanalen mee te vullen: je kunt er - mits goed ingericht en toegepast - serieus en meetbaar resultaten mee bereiken. Dat besef lijkt nu wel goed geland.

Wat zijn op dit moment de uitdagingen binnen contentmarketing? Wat moet beter?
Omdat steeds meer marketing, communicatie en sales via digitale kanalen loopt, lijkt álles content te zijn geworden. Het creëren van content kost echter wel tijd en/of geld. Om te voorkomen dat dit een ongeorganiseerde kostenpost wordt, is het op dit moment de uitdaging om creatie, beheer en ontsluiting strak te organiseren voor het gehele bedrijf. Ongeacht afdeling, platform of systeem moet de juiste content op het juiste moment op een consistente wijze de doelgroep kunnen raken. Ook als opmaat richting meer geautomatiseerde marketing, communicatie- en sales processen van de toekomst.

Lees ook: Ralf van Lieshout: 'Contentmarketeers blijven teveel hangen in 'het mooie verhaal'

En: Aart Lensink: 'Er wordt teveel middelmaat geproduceerd. Dat moet anders'

En: Carlijn Postma: 'Publiek kiest zelf of het publiek is'


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content