Joe Pulizzi over CMWorld: 'Het draait allemaal om entertainment'

11sep 201713:39
  • Content
  • 7743 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Content

nieuws Joe Pulizzi kan met een goed gevoel terugkijken op de zevende editie van CMWorld, het grootste contentmarketingcongres ter wereld dat vorige week (4-8 september) plaatsvond in Cleveland, Ohio. De 'godfather of contentmarketing' en tevens oprichter van het event rende van hot naar her, maar kon gelukkig voor MarketingTribune nog een kwartiertje vrijmaken in zijn overvolle agenda. Over zijn favoriete sprekers, verbeteringen voor volgend jaar en zijn visie op eventmarketing in het algemeen.

CMWorld is op het moment van schrijven in volle gang. Wat gebeurt er op dit moment in uw hoofd?
Dat ik blij ben dat het straks is afgelopen, haha. Het hele jaar hebben we hier naartoe gewerkt. Maar even serieus. Afgaande op de feedback die ik tot nu toe heb ontvangen; de agenda werkt. We hebben steeds veertien sessies die gelijktijdig afspelen. Dus wie het nu nog niet lukt om iets te vinden binnen zijn of haar interesseveld, kan ik verder ook niet helpen. Daarbij lijkt de mix van verschillende soorten culturen te werken. We hebben een YouTube-rockstar en vervolgens staat er Colson Whitehead, een geweldige journalist en tevens storyteller. En dan hebben we aan het einde van de week Hollywood-acteur Joseph Gordon-Levitt die ook nog eens zijn eigen mediabedrijf Hitrecord runt, waar nog weinig mensen van weten.


Pulizzi neemt de betere vakliteratuur tot zich.

Niet iedereen lijkt even happy te zijn met die YouTube-rockstar - Casey Neistat. Zijn verhaal zou niet inhoudelijk genoeg zijn geweest.
Ik hoor verschillende geluiden. Maar we hebben er weldegelijk goed over nagedacht om hem hier naartoe te halen. We willen corporate marketeers laten zien: zo kan het óók. Hier heb je een volstrekt  - om het woord maar even te gebruiken - authentieke en eerlijke artiest. What you see is what you get, no holding back. En dat is ook meteen de reden waarom hij recent zijn bedrijf voor 30 miljoen dollar heeft verkocht. Neistat heeft een geweldige following en het enige dat 'ie doet is: talk about life. Veel sprekers hier hebben te maken met corporate rules en hun corporate branding, Stacey praat volledig vrijuit. Hij is real. En hoeft dus niets te verkopen.

Zoals Linda Boff van GE dat duidelijk wel deed.
Ehh, ja. Boff is op zoek naar de passie achter haar producten. En die vertelt ze. GE doet mooie dingen, Maar het moeilijkste punt van het lanceren van een contentmarketingstrategie is de verandering doorvoeren. Politiek... Kleinere organisaties hebben daar niet mee te dealen. Die gáán gewoon.

Welke spreker is de beste die u tot nu toe heeft gezien?
Jay Acunzo vond ik erg sterk. Zijn verhaal is vrij simpel: zoek iets waar jij de beste in bent en omarm dat. In plaats van dat je iets doet wat de rest al doet, iets gemiddelds. De meeste organisaties doen allemaal hetzelfde. We gaan een blog lanceren! We moeten iets met social doen! Boring, boring, boring. Dat gaat niet werken. Acunzo's case over Death Coffee vond ik erg sterk. Die zeggen gewoon: we gaan je vermoorden met onze koffie. Kijk, dat is origineel. En daarom slaat het aan.

Het is rock 'n roll?
Juist, het is exciting. Daar willen mensen fan van worden. Ze willen geen fan worden van een merk dat iets gemiddelds doet.

Wat moet volgend jaar beter op CMWorld?
Als gezegd vinden er steeds veertien talks tegelijkertijd plaats. Dat is een fijne mix en dat moeten we blijven najagen, maar het mag volgend jaar wel wat minder. Ik merk dat het leidt tot keuzestress bij de bezoekers. Aan de andere kant: we willen er voor iederéén zijn. Wat dat betreft zijn we net als McDonalds. We coveren de volledige industrie.

CMWorld is wat mij betreft ook enorm entertaining. Ik heb het idee dat wie een hekel heeft aan contentmarketing, zich hier evengoed nog weet te vermaken.
Ik organiseer al bijna twintig jaar events. Wat ik heb geleerd: het allerbelangrijkste bij het organiseren van een event, al gaat het om iets saais als big data, is dat het draait om entertainment. Are they having fun? Dat is waar veel eventmarketeers de fout in gaan. Die denken in eerste instantie: leveren we de bezoeker de juiste informatie? Nee, als je er allereerst voor zorgt dat mensen het naar hun zin hebben, staan ze vanzelf open voor nieuwe ideeën en initiatieven. Ook als het event over big data gaat. Mensen willen entertained worden. So entertain them! And teach 'em later.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content