Sak van den Boom

Sak van den Boom

Werkt bij: zelfstandig ondernemer

Functie: adviseur, senior expert contentmarketing

Biografie Als senior expert in customer media en contentmarketing en als succesvol ondernemer is Sak van den Boom op dit moment toezichthouder en adviseur van verschillende bedrijven en stichtingen.

Sak van den Boom is een van de grondleggers van customer media in Europa. Hij begon zijn arbeidzame leven als redacteur en hoofdredacteur bij VNU (nu Sanoma). In 1979 vestigde hij zich als zelfstandig ondernemer en begon het bedrijf dat later uitgroeide tot vdBJ Communicatie Groep (nu VDBJ). Hij verkocht zijn belang in vdBJ in 2003 en vestigde zich als adviseur. Hij schreef diverse boeken over customer media en organiseerde het jaarlijkse Customermediacongres en de Nationale Coverdag. In 2007 kreeg hij de Lucas Ooms Prijs voor zijn innovatieve werk in de custom publishing business in binnen- en buitenland.

Recente artikelen van Sak van den Boom

Hoe lokaal moet content zijn?

11aug 201709:38
  • Content
  • 13636 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • Content

weblog Het gebruik van social media voor lokale marketing neemt een enorme vlucht. Facebook ontwikkelde zelfs al een speciale optie voor grote merken om al hun winkels onder centraal beheer te brengen. En wat te denken van Snap, dat Places overnam om meer grip te krijgen op offline lokale aanwezigheid? Kortom, er is heel wat gaande op het vlak van lokale social media-marketing.

Contentmarketing, monsterlijk moeilijk

4aug 201714:25
  • Content
  • 16852 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

weblog Het kost al moeite om goede content te maken, krijg je uit onverwachte hoek plots het advies dat je een monsterblog moet gaan schrijven van meer dan 2.000 woorden. Weet je wel hoeveel A4-tjes dat zijn? Meer dan vier. Zelfs een goed journalist krabt dan eerst eens achter zijn oren, alvorens de uitdaging aan te nemen om aan een behoorlijk lang verhaal te beginnen.

Helder over contentmarketing, wanneer gaat het eens over de inhoud?

27jul 201711:41
  • Content
  • 8274 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContent

weblog Stef Heutink schreef er op 13 juli een interessant artikel over naar aanleiding van het nieuwe boek van Suzanne de Bakker dat over contentmarketing gaat. Maar het blijft een vak waar maar weinig experts echt wat van hebben begrepen. Hij merkt terecht op dat contentmarketing geen wetenschap op zich is waarmee je separaat aan de slag gaat. Hij verwonderd zich dat je bij instellingen als Beeckestijn kunt afstuderen op de richting contentmarketing. Hij heeft gelijk. Het is allemaal marketing wat de klok slaat, niks nieuws onder de zon. Alleen gaat het bij contentmarketing expliciet over de inzet van content.

Leren, leren en blijven leren. Contentmarketeers worden alleskunners

18jul 201709:51
  • Content
  • 2997 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

weblog Je bent er nooit te oud voor. In welke mate is een consument bereid een product of dienst aan te bevelen. Bijvoorbeeld via sociale media? Ga er maar aan staan. Maar daar heb je dan de NPS voor, de zogenoemde Netto Promotor Score. Er zijn bedrijven die zich hier in specialiseren en klanten die dergelijke bedrijven inhuren om na te gaan op wat voor wijze de NPS van een product kan worden verbeterd.

Wie wat beweert moet met bewijzen komen

10jul 201710:01
  • Content
  • 4560 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

weblog Het lijkt erop dat tegenwoordig iedereen overal verstand van heeft. Door sociale media vliegen de meningen rond je oren. En tijdens seminars en andere bijeenkomsten laten we ons de mooipraterij van de zelfbenoemde deskundigen maar aanleunen. Met leuke cases die werken zonder dat er bewijsvoering wordt aangedragen. Tevreden marketeers over hun bureaus zegt niet zoveel, behalve dat zij tevreden bazen hebben en een bonus tegemoet kunnen zien. Iedereen mag roepen wat hij wil, maar dat is niet hetzelfde als klakkeloos aannemen dat iemand gelijk heeft.

Contentmarketing betekent: zoeken naar het conflict

30jun 201710:40
  • Content
  • 14340 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

weblog Hoe zorg je nu voor meer impact als je begint met contentmarketing? Die vraag ligt op het puntje van je tong als je als contentmarketeer bij je klant of bij je baas aan tafel zit. Natuurlijk is die vraag belangrijk als je effectief wilt communiceren. Maar slik hem toch maar even in. Want met het stellen van de vraag laat je merken het vak toch niet zo goed begrepen te hebben. Zorg dat je geloofwaardig bent, dat je verstand hebt van strategie, dat je om je heen hebt gekeken en hebt nagedacht hoe een merk, bedrijf of instelling in de wereld staat. Wat is de context en welke rol wordt door je opdrachtgever gespeeld of welke rol zou het bedrijf, het merk of de instelling moeten spelen? Precies, ga er maar aan staan. Het vergt bijna een wetenschappelijke studie. Business antropologie noemen ze dat tegenwoordig.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content