Libresse vindt menstruatie 'bloednormaal'

18okt 201710:03
  • Bureaus
  • 10755 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • CommercialsBrandingCampagnesMarketing

nieuws Weg met de blauwe inkt. In een nieuwe online campagne laat Libresse echt bloed zien, want menstruatie is niets om je voor te schamen. In de spraakmakende video van de nieuwe campagne #BLOODNORMAL toont Libresse verschillende scenario’s uit het leven van menstruerende meisjes. Tijdens het vrijen, op een feestje of aan tafel met vriendinnen. De campagne moet menstruatie beter bespreekbaar maken op school, werk en in de kleedkamer van de sportschool.

De inzichten achter de campagne zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 10.000 respondenten waaruit blijkt dat 50% van hen vindt dat er een stigma heerst op menstruatie. Ook in ons land valt er nog veel te winnen. Maar liefst 57% van de Nederlandse vrouwen verstopt hygiëne-producten in hun handtas of beha. 39% van de 1.000 Nederlandse ondervraagden is het erover eens dat het zelfvertrouwen van meisjes in het geding komt als het onderwerp menstruatie niet openlijk besproken wordt.

Daarnaast geeft 48% van hen aan in mainstream media (denk aan televisie, films, boeken en series) nooit een vrouw openlijk te zien praten over haar ongesteldheid, tampons of maandverband. Dit zorgt ervoor dat het stigma standhoudt en menstruatie een ongemakkelijk onderwerp blijft. Onder tieners is het taboe het grootst: de helft (52%) van de ondervraagden tussen de 13 en 17 jaar oud wordt nog liever gepest op school dan dat ze over menstruatie moeten praten.

Naast media kunnen ook mannen helpen om het taboe te verdrijven, aangezien zij nauwelijks over dit onderwerp praten. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat slechts 2% van de meisjes tussen 13-17 jaar met hun vader over menstruatie praat, terwijl 52% dit wel met hun moeder doet. De helft van de Nederlandse respondenten vindt dat vaders beter geïnformeerd zouden moeten zijn om zo makkelijker en beter de vragen van hun dochters over menstruatie te kunnen beantwoorden.

Credits

Klant: Libresse/Essity | Bureau: FHV BBDO | Verantwoordelijk bij klant: Marian Bron | Mediabureau: ZenithOptimedia | PR/influencer-management: Het PR Bureau & Maak Amsterdam | Digital marketing: Isobar




comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners