Onderzoek: marketeers moeten multichannel beter inrichten

Onderzoek: marketeers moeten multichannel beter inrichten
  • B2b
  • 17 jan 2018 @ 12:41
  • 3651 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Geen tag

Meer dan de helft van de marketeers kan campagnes 57% effectiever maken door multichannel-campagnes op de juiste manier in te richten. Een van de conclusies uit het nieuwe AdReaction onderzoek van Kantar Millward Brown.

Hoe staat het er wereldwijd voor met de multichannel reclamecampagnes? ‘AdReaction: The Art of Integration’ geeft marketeers houvast en helpt ze om in een overvloed aan mediakanalen en reclameformats effectieve en geïntegreerde campagnes te maken die de consument via elk kanaal bereiken.

Niet geïntegreerd

De AdReaction studie laat zien dat een goed geïntegreerde advertentiecampagne veel effectiever is. Zeker als die goed is afgestemd op de gebruikte kanalen. Campagnes die hieraan voldoen, zijn maar liefst tot 57% effectiever. Tegelijkertijd voldeed slechts 46% van de geteste campagnes aan deze voorwaarden. Sterker nog, het onderzoek gaf aan dat marketeers en consumenten van mening verschillen over of een campagne al dan niet een succesvol geheel vormt. Daar waar de meeste marketeers (89%) vinden dat hun marketingstrategie geïntegreerd is, is slechts 41% van de Nederlandse consumenten het daarmee eens (ter vergelijking: tegen 58% van de consumenten wereldwijd).

‘Consumenten voelen zich overweldigd door de vele reclame-uitingen die van alle kanten op ze afkomen, terwijl marketeers worstelen om het meeste uit hun reclameformats en kanalen te halen. Dit laatste AdReaction rapport laat een verschil zien tussen wat marketeers en wat consumenten als een succesvolle campagne beschouwen,’ zegt Duncan Southgate, Global Brand Director Media en Digital van Kantar Millward Brown. ‘Met AdReaction geven we marketeers een aantal uitgangspunten die ze helpen campagnes beter te integreren over de verschillende kanalen, en lichten we de belangrijkste creatieve elementen van succesvolle campagnes uit als best practices.’

Logo en slogan

Zelfs zonder een campagne af te stemmen op de specifieke kanalen, zijn geïntegreerde campagnes al 31% effectiever in het verstevigen van een merk. Toch is nog steeds een op de vier onderzochte campagnes niet goed geïntegreerd. Hoe meer campagne-elementen, des te beter. Consumenten verwachten van multichannel campagnes dat ze altijd bepaalde basiselementen bevatten, zoals hetzelfde logo en dezelfde slogan in elke uiting. AdReaction laat daarnaast zien dat het consistent gebruik van karakters en persoonlijkheden het grootste effect hebben op het merk en vaak de drijvende factor zijn achter succesvolle campagnes. Uit het rapport blijkt verder dat het combineren van kanalen een versterkend effect heeft op de campagne, waarbij sommige kanalen extra goed samengaan. De sterkste synergiën worden bereikt door een combinatie van tv en Facebook. Ook tv en buitenreclame gaan goed samen.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • NIMA Expertgroep Business-to-Business