Stelling: burn-out is een hype

Stelling: burn-out is een hype
  • Algemeen
  • 18 jan 2018 @ 12:56
  • 5606 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • InteractieCommunicatie

Steeds meer millennials (geboren tussen 1980 en 2000) zitten thuis met een burn-out. Aanstelleritis? Een hype? Vijf millennials uit het vak spreken uit eigen ervaring.

Rose Zandvliet (Talpa Radio): 'Een jaar geleden was bij mij de koek op'

Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan - dacht ik altijd. Tot ik huilend thuis zat en het even allemaal niet meer wist. Net zoals je de computer geregeld moet herstarten, hebben je hersenen ook af en toe een break en opschoonbeurt nodig. Maar hoeveel mensen doen dat? Ik ben met liefde 70-80 uur per week met mijn vak (lees: hobby) bezig. Bij Talpa Radio heb ik de allerleukste functie die er bestaat: Format Lead. Naast mijn werk organiseer ik event zoals Adnight, ik blog, fotografeer en schrijf een boek. Yep, veel. En social media slaat me continu om de oren met andermans successen, wat de druk lekker opvoert om te presteren. Een jaar geleden was bij mij de koek, inspiratie en energie op. Mijn grijze massa zat zo vol ideeën, ambities, deadlines en moetjes - dat er juist niets meer uit mijn handen kwam. Er was een harde re-set nodig en dat is niet zomaar gebeurd.

Is de burn-out een hype? Ja, het krijgt momenteel veel media aandacht. En dat is goed, hierdoor wordt het herkenbaar en bespreekbaar. Een burn-out kan namelijk iedereen overkomen en het is ook te voorkomen! Dankzij de zichtbaarheid ervan in de media en de persoonlijke verhalen zoals hier op MarketingTribune herken ik nu beter de signalen en ken ik handvatten om eventuele brandjes te voorkomen.

Lucas Boon (MarketingTribune): 'Er zit een uit-knop op je telefoon'

Het is een hype in die zin dat alle media -inderdaad waaronder MarketingTribune- er nu bovenop springen. En het past ook mooi in deze tijdsgeest, waarin alles maar op tafel wordt gegooid en men zichzelf soms wel erg serieus neemt.

Hebben millennials nu echt zo'n #zwaarleven? Ik durf wel te beweren dat wij harder werken dan onze ouders; verwachtingen van maatschappij en werkgever tegenwoordig zijn hoog en daarmee het productielevel ook. Vijf tot tien artikelen per week produceren, dat zag ik journalisten vroeger niet doen. Maar dan geldt ook: wie van zijn werk houdt, zou het niet erg moeten vinden om een stapje extra te doen. En: houd het leuk. Work hard play hard.

Daarbij is er de smartphone, waardoor het lijkt alsof je altijd bereikbaar moet zijn, maar hey: ook daar zit een uit-knop op. Wees als millennial dus assertief, geef je grenzen (op tijd) aan en dan is er niet zoveel aan de hand. En kun je het etiket 'millennial' ook met meer trots dragen.  

Marten Meijboom (Achtung): 'Even ademen met z'n allen'

Burn-out is voor mietjes, wordt weleens geroepen. Bullshit. Juist mietjes denken dat mensen oneindig door kunnen zonder kapot te gaan. We willen allemaal het onderste uit de kan. Dus gaan we ervoor, elke dag. Maar er zijn grenzen. En als die bereikt zijn, moet het gas eraf of de rem erop. In onze marcom-branche is de kans op een burn-out hoog. Dus laten we een beetje op elkaar passen. En soms wat meer rust inbouwen. Tandje lager, dagje later. Niet altijd, wel af en toe. Even ademen met z'n allen. En dan weer lekker door. Ik denk dat de resultaten er alleen maar beter op worden. 

Myrthe van Dijk (Code D'Azur): 'Ik was boos op mezelf'

Eh... ja! Ik mag het hopen. Nouja, de vluchtigheid ervan dan. Dit mag echt geen trend worden. Een burn-out is heel heftig, kan ik helaas uit eigen ervaring vertellen. Dit wens ik nooit iemand toe. Maar wat je ervan leert kan ik wél iedereen aanraden. Je gaat er echt heel anders van naar de wereld, werk en vooral de privé/werk balans kijken. 

Ik weet nog goed hoe boos ik op mezelf was dat ik het zover had laten komen. En dat ik niet begreep waarom ik de enige was die 'het leven' eventjes niet meer aan kon. Waarna ik ging kijken naar de mensen om mij heen en me toen pas realiseerde dat iedereen hetzelfde aan het doen is. Noem burn-out maar een hype omdat het veel (te vaak) voorkomt, maar we moeten echt structureel dingen veranderen om te voorkomen dat iedereen met de nieuwste mode mee gaat lopen. Als er niet gauw alternatieven zijn, dan maken we er - al dan niet per ongeluk - met z'n allen een hele movement van. 

Danny Paulich (Effectory): 'Gewoon grenzen aangeven'

Burn-out is een hype voor mensen die niet sterk in hun schoenen staan. Het is heel simpel: als je merkt dat je teveel werk op je bordje krijgt of langer werkt dan in je contract staat, dan zeg je dat tegen je leidinggevende. 'Alles leuk en aardig, maar wat je nu vraagt kan er echt niet meer bij.' Grenzen aangeven dus. Gewoon doen.

___

RA*W sessie over Burn-out
'Er wordt er van je verwacht dat je je ‘rust pakt’ en je spreekwoordelijke ‘grenzen bewaakt’. Maar *** pak je je rust als je altijd aan moet staan? En waar liggen je grenzen en *** bewaak je die? Om hier achter te komen gaat RA*W, club van jongere marcom-professionals, tijdens een interactieve RA*W workshop op 18 januari fysiek aan de slag. Onder begeleiding van Aaldrik Jager, ex-marinier die gewend is aan extreme werkomstandigheden, krijgen we door middel van eenvoudige boksoefeningen grip op onze gedragspatronen.' Het event is inmiddels vol. Meer info over volgende RA*W-activiteiten: klik hier.

In het nieuwjaarsnummer van MarketingTribune 1/'18 (print) alles over de P van Personeel en het voorkomen van een burn-out. Mis niet langer de andere helft van het vaknieuws, klik hier.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken