[Ingezonden artikel] De 3 populairste automerken op Google

[Ingezonden artikel] De 3 populairste automerken op Google
  • Algemeen
  • 23 nov 2017 @ 13:50
  • 8431 x gelezen
  • Link
  • Sales
  • Geen tag

Het zoeken van automerken op Google is erg populair. Een onderzoek van Autoverzekering.nl heeft aangetoond hoe vaak Nederlanders op Google zoeken naar verschillende automerken. De top drie van zoekopdrachten naar automerken mag best opmerkelijk genoemd worden. Hieronder gaan we dieper in op de top drie, met Mercedes op plek één (met ruim 90.000 hits), een zestal automerken die plek twee delen (waaronder Toyota, Tesla en BMW) en 74.000 hits hebben, en op plek drie het Duitse merk Audi met ruim 60.000 hits. De rode lantaarndarager van de Google-zoeklijst is het vrij onbekende merk Qoros met slechts een schamele 140 zoekopdrachten.

Mercedes: de onbetwiste nummer één
Met maar liefst 90.500 zoekopdrachten komt Mercedes uit de bus als het meest gezochte automerk online. Vooral op de AMG-modellen en de Mercedes Benz wordt in Nederland veel gezocht. De zoekopdrachten komen voornamelijk uit de provincies Zeeland, Limburg en Noord-Brabant. Blijkbaar is de Mercedes in het zuiden van Nederland bijzonder populair.

Vanwaar deze nummer één-positie voor Mercedes als het gaat om zoeken op automerken? De populariteit van Mercedes heeft meerdere oorzaken. Ten eerste biedt het merk veel verschillende modellen aan in diverse prijsklassen. De keuze is groot en loopt uiteen van klassieke Mercedes-modellen als de Mercedes Benz tot de meer sportieve uitvoeringen als de diverse AMG-modellen. In de tweede plaats doet Mercedes veel aan marketing en reclame om zijn auto's aan te prijzen bij het grote publiek. Zo startte Mercedes in het voorjaar van 2016 met een online klanttevredenheidsproject op tal van websites. Onder meer op bekende autosites als Autotrack, Marktplaats, Autoscout24, AutoTrader en Autokopen. Hiermee speelt Mercedes slim in op de huidige marketingtrend waarbij klantbeoordelingen van groot belang zijn bij het zoeken naar, en eventueel kopen van, een nieuwe of tweedehands auto. Mercedes laat perfect zien hoe cruciaal internetreclame en positieve reviews zijn voor het klantvertrouwen. Het effect van de campagne is vanaf 2016 duidelijk terug te zien in het stijgende aantal zoekopdrachten naar de AMG-modellen en Benz-uitvoeringen van Mercedes.

De nummers twee: Toyota, Tesla, Renault, BMW, Volkswagen en Peugeot
Een opvallende hoogvlieger in dit rijtje traditionele merken van voornamelijk Duitse en Franse makelij, is het merk Tesla. De producent van elektrische en hybride auto's en SUV's van topklasse profiteert duidelijk van de groeiende hype rond elektrisch rijden die sinds enkele jaren gaande is. Dit blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers van Tesla in Nederland, die in 2017 met 69% stegen ten opzichte van het jaar ervoor.

De reden dat traditionele merken uit Duitsland (BMW, Volkswagen) en Frankrijk (Renault en Peugeot) het zo goed doen, heeft te maken met de effectieve marketing van deze bedrijven op het internet en met hun gevestigde reputatie. Hoewel Volkswagen vanwege frauduleuze handelingen rond brandstofverbruik de laatste jaren negatief in het nieuws was, blijkt het imago van dit merk sterk genoeg te zijn om nog veel online bezoekers te interesseren.

Goede nummer drie: het Duitse topmerk Audi
Met 60.500 treffers op Google staat het Duitse automerk Audi op een stevige derde plaats in de Nederlandse ranglijsten van Google. De populariteit van Audi heeft te maken met het sportieve imago van dit merk. Audi is met name gewild onder jongeren vanwege de uitstraling van dit Duitse klassemerk en ook vanwege de hoge inruilwaarde van Audi's. Verder zijn Audi's, net als Mercedessen en BMW's, kwalitatief zo goed dat ze erg lang - wel 20-25 jaar - probleemloos meegaan. Tegenwoordig kopen veel ZZP'ers en zelfstandigen daarom deze zogenoemde youngtimers: auto's van 15 jaar of ouder. De grotere autotypes van Audi, BMW en Mercedes zijn fiscaal gezien namelijk erg aantrekkelijk om in te rijden. Een dergelijke auto verzekeren is daarentegen een minder pretje.

De eenzame hekkensluiter: Qoros
Helemaal onderaan het populariteitslijstje van Google Nederland hangt het automerk Qoros. Het verbaast ons niks als u nog nooit van dit merk gehoord hebt, want erg bekend is Qoros niet. De reden voor de relatieve onbekendheid van Qoros is eigenlijk heel eenvoudig. Dit Chinese automerk bestaat nog maar enkele jaren. Het bedrijf werd opgericht in december 2007 in Shanghai als joint venture tussen de bedrijven Chery Automobile en de Israel Corporation. Pas in november 2013 kwam in China het eerste model van Qoros op de markt, de Qoros 3. Deze fraaie auto was voor het eerst te zien op de Genève Motor Show in maart 2013 en ging ruim een half jaar later in de verkoop in China.

Hoewel de Qoros nu nog onderaan de Nederlandse Google-autolijst bungelt, valt te verwachten dat Qoros in de komende jaren meer naamsbekendheid krijgt en qua populariteit een gestage opmars gaat maken in Nederland en Europa. Dit omdat het merk zeer innovatief is, inzet op elektrisch rijden en verder ook relatief voordelig is vergeleken met de standaard automerken op de markt.

 

Onderzoek: https://www.autoverzekering.nl/

Dit artikel in tot stand gekomen buiten de redactie van Marketingtribune.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken