“Door te ‘interimmen’ kan ik me blijven ontwikkelen”

4sep 201711:33
  • Algemeen
  • 1605 x gelezen
  • Link
  • Sales
  • Branded content

magazine Karin van der Star-Drenth (38) is sinds april 2017 Interim Marketing Communicatie Adviseur bij het Nederlands Huisartsen Genootschap. Het is niet de eerste keer dat ze een interim-functie vervult en vast niet de laatste keer: “Ik houd van de afwisseling, het houdt me scherp.

Na haar studie Communicatie wilde Karin werken én reizen. Ze kan een geluksvogel worden genoemd: haar eerste functie was die van event-organisator op Ibiza. Het daaropvolgende evenementenseizoen deed ze dat voor hetzelfde internationale bureau op verschillende plaatsen in de wereld. Nu, ruim elf jaar later, is haar werk nog net zo gevarieerd als aan het begin van haar carrière: gemiddeld wordt ze zo’n negen maanden ingeschakeld als interim marketing- en communicatieprofessional bij heel diverse organisaties: van toezichthouders tot commerciële bedrijven tot verenigingen, en alles daartussenin.

Wat maakte je eerste baan zo bijzonder?
“Tijdens mijn studie ontdekte ik mijn voorliefde voor het organiseren van evenementen. Naast bijbaantjes in deze branche, stond evenementenorganisatie ook centraal in mijn stage en afstudeerscriptie. Na het afronden van mijn studie wilde ik niet meteen naar ‘een kantoor ergens op de Zuidas’. Ik vond de perfecte combinatie van werken en reizen in mijn baan als Public Relations & Event Manager van dance events op Ibiza. Het tweede jaar dat ik voor Zenith Ibiza werkte, organiseerde ik dance events over de hele wereld: van de Verenigde Staten tot Italië. Dat klinkt als een droombaan en dat was het ook. En toch besloot ik na twee jaar in die hectische wereld dat ik me in Nederland verder wilde ontplooien in de volledige breedte van het communicatievak. Na mijn terugkeer kon ik al snel aan de slag als communicatiemedewerker bij Loyens & Loeff, een groot advocatenkantoor.”

Dat is nogal een contrast met daarvoor…
“Zeker weten! Ik ging van een groep creatieve energiekelingen – met verstand van hún vak, dat moet gezegd – naar een professionele, stabiele organisatie. Ik heb er twee jaar met plezier gewerkt en veel geleerd. Bij Loyens & Loeff ontdekte ik ook dat contrasten tekenend zijn voor mij; ik voel me er goed bij. Afwisseling is dan ook de belangrijkste reden geweest om me te richten op interim-functies bij heel diverse organisaties. Het houdt me scherp en geeft me de kans om me te blijven ontwikkelen in mijn vak.”

Wat maakt je vak interessant voor jou?
“Het vak is voortdurend in ontwikkeling. Steeds weer komen er nieuwe inzichten bij. Dat bleek maar weer eens toen ik onlangs verhuisde en mijn studieboeken terugvond. Ze zijn bijna allemaal bij het oud papier beland, omdat het traditionele zend-communicatiemodel van tien, vijftien jaar geleden niet altijd past bij de behoeften van nu. Deze tijd vraagt ook om luisteren en interacteren. Kortom, het is een vak dat altijd in ontwikkeling is en dat meegaat in de dynamiek van de samenleving. Die ontwikkeling heeft ook invloed op mijn vakgebied: de laatste jaren is mijn rol in marketing- aangelegenheden gegroeid. Dat vind ik overigens prima, want het draagt ook weer bij aan verscheidenheid in mijn werkzaamheden. Voor zowel communicatie als marketing geldt dat ik dicht bij het nieuws zit; dicht bij het vuur dus. Die positie helpt mij om een goede vertaling te kunnen maken van de boodschap, zowel intern als extern.”

Wat houden interim-projecten over het algemeen in?
 “Soms word ik ingeschakeld om iemand waar te nemen tijdens bijvoorbeeld zwangerschapsverlof, dan ben ik bezig met ‘ongoing business’. Andere opdrachten betreffen een specifiek traject of vragen om specialistische kennis. Wat de reden ook mag zijn, je moet je snel kunnen aanpassen aan de nieuwe werkomgeving. Dat aanpassingsvermogen is misschien nog wel belangrijker dan kennis en ervaring.”

Kun je de voor- en nadelen van interimfuncties toelichten?
 “Het loslaten van een ‘warm nest’ is soms lastig. Je bouwt een relatie op met collega’s en op het moment dat je je thuis voelt binnen een organisatie moet je dat weer loslaten. Ook vanuit professioneel oogpunt zie ik dat als een nadeel. Een intern netwerk helpt je ook in het efficiënt functioneren binnen een organisatie. Zeker als je in een grote organisatie werkt, bereik je betere resultaten. Zo heb ik twee jaar als adviseur bij Deutsche Bank gewerkt en daar heb ik echt kunnen meebouwen. Aan de andere kant: het afgelopen decennium is economisch gezien ronduit roerig geweest, ik ben ook bij bedrijven gedetacheerd die zich midden in een reorganisatie bevonden. Die situatie kan zorgen voor een chaotische werkomgeving. Het is makkelijker om dat van je te kunnen laten afglijden als je weet dat je er niet voor de lange termijn deel van uitmaakt.”

Hoe vind je je opdrachtgevers?
“Vaak met tussenkomst van SchaalX. We hebben inmiddels een heel verleden samen: SchaalX heeft mij in de afgelopen negen jaar onder meer bemiddeld bij Nederlands Huisartsen Genootschap, Achmea, NautaDutilh en Bouwfonds Ontwikkeling. De mensen van SchaalX kennen me goed als persoon en in mijn werkervaring, daardoor weten ze ook met welke opdrachtgevers er een match is. Bijzonder vind ik dat ze ‘twee kanten op denken’: zij zien de opdrachtgever én de kandidaat als klant. Omdat alle medewerkers kennis hebben van de vakgebieden marketing & communicatie, komt het zelfs voor dat ze gedurende een project inhoudelijk meedenken. Een werkgever die ook je ‘sparring partner’ is, hoe bijzonder is dat!”

 

Tekst Marjolein Brokkelkamp Bureau [De Redactie] | Fotografie Zuiver beeld


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners